Keyword density? Kap ermee!

Kees Lamper

Keyword density

Keyword density is nu echt verleden tijd. Vijf jaar geleden werden we door de SEO-specialisten ‘doodgegooid’ met de term, maar we horen de professionals steeds minder over keyword density praten. De regeltjes om hoog in Google te komen zijn dan ook nogal veranderd de laatste jaren. Tegenwoordig bereik je vrijwel niets meer met teksten waarin je uitsluitend rekening hebt gehouden met een goede keyword density.

Hoe zat het ook alweer met de keyword density?

Een SEO-tekst zag er vijf jaar geleden, in 2012, heel anders uit dan nu. Een goede SEO-specialist geeft tegenwoordig niet meer zo veel om de keyword density, maar dat was toen wel anders. Gemiddeld genomen moest het focus keyword 3 maal voorkomen op elke 100 woorden en de SEO-tekst op zich hoefde niet veel langer te zijn dan 200-250 woorden. De vaste regel was dat er in een SEO-tekst een keyword density moest bestaan van minimaal 2 procent en maximaal 5 procent.

Hoe zag een SEO-tekst eruit in 2012?

Lamper Design is in 2016 gestart en was dus niet actief in 2012. Dit betekent natuurlijk niet dat wij niet actief waren. Wij hebben ons archief eens doorgespit om je een goed voorbeeld te laten zien van een SEO-tekst uit 2012. Het gaat hier om een tekst met als focus keyword ‘normering uitzendondernemingen’.

Normering uitzendondernemingen

De normering voor uitzendondernemingen is vastgesteld. Tegenwoordig kunnen uitzendorganisaties een NEN 4400 certificaat aanvragen, waarmee zij hun klanten kunnen laten zien dat zij aan de normering voor uitzendondernemingen voldoen. Dit houdt in dat zij zich als onderneming aan alle wettelijke verplichtingen houden, waaronder de sociale premies en belastingen. Het is voor u als uitzendorganisatie uiteraard belangrijk dat u aan de normering voor uitzendondernemingen voldoet, maar voor uw klanten is dit tegenwoordig een must.

Voldoet u aan de normering voor uitzendondernemingen?

Bent u als uitzendonderneming nog niet in het bezit van een NEN 4400 certificaat, maar wilt u deze wel toegekend krijgen? Dit is uiteraard uitsluitend mogelijk door aan de normering voor uitzendondernemingen te voldoen. Een specialist onderwerpt uw onderneming aan een grondige inspectie, waarbij er op de meest uiteenlopende aspecten wordt gecontroleerd of u aan de normering voor uitzendondernemingen voldoet. Er staat altijd een specialist van [naam bedrijf] voor u klaar om te beoordelen of uw organisatie aan de normering voor uitzendondernemingen voldoet en kan u bij goedkeuring een NEN 4400-1 of NEN 4400-2 certificaat toekennen.

Contact

Wilt u weten of uw organisatie volledig aan de normering voor uitzendondernemingen voldoet en heeft u interesse in het verkrijgen van een NEN 4400 certificaat? Neem dan vrijblijvend contact op met [naam bedrijf], voor meer informatie over de normering voor uitzendondernemingen, voor advies of een vrijblijvende offerte. Bel naar 06 – 12 34 56 78 of stuur een mail naar info@bedrijfsnaam.nl.

Serieuze business

In 2012 waren dit soort SEO-teksten, met een keyword density van 2 tot 5 procent en weinig andere interessante informatie, serieuze business. Nu lachen we erom. Wij schreven dit soort SEO-teksten in 2012 voor een tarief van 5 tot 10 euro (ex btw), afhankelijk van de moeilijkheidsgraad.

Ook hier lachen we nu om. Hier kwam nog bij kijken dat we gemiddeld 7 tot 10 van dit soort teksten per uur schreven, eveneens afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, en we hadden voldoende werk voor minimaal 15 uur per dag en 7 dagen per week. Reken maar uit, serieuze business!

SEO-teksten zijn nog steeds serieuze business

SEO-teksten op zich zijn zeker niet uit de tijd. Ook nu houden we ons nog dagelijks bezig met het schrijven van SEO-teksten, al moeten we wel eerlijk zijn over het feit dat er tegenwoordig meer blogteksten dan SEO-teksten de deur uit gaan.

Er zal altijd een focus moeten blijven liggen op SEO (Search Engine Optimization), maar de regels veranderen. Keyword density zegt tegenwoordig vrijwel niets meer. Sterker nog, als je nu een keyword density van 4 of 5 procent aan zou houden, dan is de kans groter dat je je website ermee schaadt dan dat je deze er goed mee doet.

Veel bedrijven willen er niet aan

Wij krijgen nog best vaak verzoeken van bedrijven om teksten te schrijven met een keyword density tussen de 2 en 5 procent. Natuurlijk nemen wij dan altijd even de moeite om een mail te sturen of telefonisch contact op te nemen om de betreffende klant uit te leggen waarom dit in 2017 niet meer aan te raden is.

Een groot deel van de bedrijven geeft aan hier niet van op de hoogte te zijn, maar kiest er (gelukkig) wel voor om de briefing op basis van deze nieuwe informatie aan te passen. Helaas is het ook zo dat een deel van de bedrijven er gewoonweg niet aan wil dat de keyword density tot de verleden tijd behoort. Natuurlijk schrijven wij dan teksten met de gewenste keyword density – klant is koning, niet waar? – maar wel met de duidelijke mededeling erbij dat wij het afraden.

Zijn keywords verleden tijd?

Nee, zeker niet. Keyword density is verleden tijd, maar dit betekent niet dat je het gebruik van keywords helemaal moet laten vallen. Integendeel! Het is sterk aan te raden om keywords te gebruiken. Deze zoektermen dragen nog altijd bij aan het realiseren van een betere vindbaarheid van websites. Het is alleen niet meer nodig om je aan een vaste herhaling van het keyword te houden. Let er wel op dat je de zoekterm niet te veel herhaalt. Dit komt nogal eens voor als je schrijft met enkel de betreffende zoekterm in je hoofd.

Long tail en short tail keywords

Op dit moment doen long tail keywords het beter dan short tail zoekwoorden. Een long tail keyword is een zoekterm die bestaat uit minimaal 3 woorden. Deze kwamen in 2012 overigens ook al voor. Je moet je dan voorstellen dat ongeveer 10 procent van de tekst uit keywords bestaat. We hoeven je dan natuurlijk niet te vertellen dat dit flink ten koste van de leesbaarheid gaat. Toen vonden we dat ‘gewoon’. Het was nu eenmaal nodig. Tegenwoordig vinden we dat zonde, en terecht!

Hoe verwerk je keywords in 2017?

Wat wel belangrijk is, is dat je je focus keyword in de eerste alinea plaatst. Het liefst doe je dit binnen de eerste 25 woorden en beter nog in de eerste regel. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines begrijpen waar je tekst over gaat. Dit wordt nog versterkt als je het keyword ook nog eens in de laatste alinea verwerkt.

Hier geldt dat je het zoekwoord of de zoekterm het best kunt plaatsen in de laatste 25 woorden en het liefst nog in de laatste regel. Dit zorgt ervoor dat je de ‘romp’ van de tekst vrij in kunt vullen en dit komt de leesbaarheid (als het goed is) natuurlijk ten goede. Je hoeft je niet te focussen op keywords, maar kunt gewoon alle relevante informatie op logische wijze verwerken.

Ondersteunende keywords en synoniemen

Het gebruik van ondersteunende keywords en synoniemen is wel altijd goed in de zogenaamde romp van je tekst. Besteed er niet overdreven veel aandacht aan, maar laat deze op natuurlijke wijze zo af en toe eens voorbij komen. Dit geldt ook voor je focus keyword. Probeer je SEO-teksten ook langer te maken dan de 200-250 woorden die in 2012 werden gehanteerd. Maak er maar rustig minimaal het dubbele van!

Weg met de keyword density!

Schrijf jij je SEO-teksten zelf en hou jij je hierbij nog vast aan de keyword density? Laat het los! Op de eerste plaats doet het je website geen goed meer en op de tweede plaats zal je je echt bevrijd voelen als je tijdens het schrijven niet meer zo hoeft te focussen op een keyword density. Dat maakt het schrijven een stuk leuker!

Wil je meer weten over SEO? Volg dan een SEO training bij Optimus online!

Kees Lamper