5 crowdfunding tips om je doel te bereiken

Kees Lamper

Crowdfunding tips

Als jij de massa aan wilt spreken om een bedrag bij elkaar te sprokkelen, dan kun je wel wat crowdfunding tips gebruiken. Het is namelijk helemaal niet zo makkelijk om anderen zo ver te krijgen dat zij de portefeuille opentrekken voor jou. Iedereen moet werken voor geld en waarom zou jij het dan zomaar krijgen van Jan en alleman? Daar moet dan wel een heel goede reden voor zijn. Het is aan jou om deze reden zo sterk te maken dat mensen je graag steunen.

Deze praktische crowdfunding tips kunnen je helpen!

Wij hebben wat handige crowdfunding tips voor je verzameld, zodat jij goed geïnformeerd aan de slag kunt om dat bedrag bij elkaar te krijgen. Het is niet verstandig om zomaar te starten met crowdfunding. Veel initiatieven vallen in het water, soms letterlijk, doordat er totaal geen successen worden behaald uit de campagne. Dit ligt vaak aan een verkeerde aanpak. Lees onze crowdfunding tips, laat ze op je inwerken en maak een plan!

1. Een heldere omschrijving

We zien veel crowdfunding campagnes voorbij komen die worden omschreven met een enkele zin. Zelden geeft deze zin goed weer waar het geld nu echt voor nodig is. Natuurlijk zijn mensen best bereid om iemand uit de brand te helpen, maar hier moet wel écht een goede reden voor zijn. Omschrijf dus zo helder mogelijk hoeveel geld er nodig is, waarom dit geld nodig is en waarvoor het precies zal worden gebruikt.

Mensen willen weten of zij echt iets kunnen bijdragen en waar zij dan aan meewerken. Zorg er met een duidelijk verhaal voor dat mensen het jou gunnen. Tot slot stel je een duidelijke en vooral realistische looptijd in. De termijn moet passen bij het bedrag dat je nodig hebt. Neem bijvoorbeeld twee maanden de tijd om € 10.000,- te verzamelen.

2. We maken een kringetje..

‘We maken een kringetje van jongens en van meisjes’. Ken je het liedje nog dat je in de kleuterklas zong? Denk hier eens aan terug en ga kringen maken van mensen die jou misschien wel willen helpen. ‘Pak je vriendje bij de hand’ en vraag hem om een gift. Hoe een simpel liedje goed aansluit bij wat je moet doen bij crowdfunding.

Je start met het maken van een kring van personen die betrokken zijn bij jou en je doel. Denk aan je vrienden, je familie, je kennissen en collega’s. Een kring verder verzamel je mensen die wat verder weg staan. Denk aan mensen die je wellicht niet persoonlijk kent, maar die je op social media in je netwerken hebt staan. De volgende kring bestaat uit mensen die je niet kent, maar die mogelijk wel geïnteresseerd zijn. Je kunt groepen op social media aanspreken, bijvoorbeeld.

3. Zorg dat je opvalt

Eén van de belangrijkste crowdfunding tips is toch wel dat je moet zorgen dat je opvalt. Je bent lang niet de enige die zich stort op crowdfunding. Jouw campagne moet de aandacht trekken van mensen die zoeken naar projecten die zij willen steunen.

Een persoonlijke noot is hierin erg belangrijk. Maak bijvoorbeeld eens een filmpje waarin je jouw passie toont voor de campagne. Als mensen jou van tevoren kunnen leren kennen via een persoonlijke videoboodschap verhoog je de gunfactor. Je moet jezelf dan wel lekker vlot, vriendelijk en leuk presenteren natuurlijk! Dit is maar een ideetje. Er zijn nog veel meer mogelijkheden om ervoor te zorgen dat jouw project opvalt. Kom in elk geval met iets origineels.

4. Wat staat er tegenover?

Men geeft niet om te krijgen, meestal dan, maar het is natuurlijk wel leuk als men iets terugkrijgt als dank voor een gift. Dit hoeft natuurlijk geen duur iets te zijn, want dan gaat het ten koste van het geld dat je weet in te zamelen. Bedenk liever een andere leuke tegenprestatie. Heb je een blog? Beloof dan een vermelding van alle donateurs, inclusief een link naar de eventuele website van iedere donateur.

Heb je een horecagelegenheid? Nodig je donateurs uit voor een gratis drankje. Je kunt natuurlijk ook aan goedkope gadgets met bedrukking denken. Het is goed om een (klein) budget te hebben om de donateurs te kunnen bedanken met iets kleins. Een blijk van waardering werkt altijd in je voordeel en je donateurs begrijpen dat de presentjes niet te veel mogen kosten.

5. Hoe staat het ervoor?

De laatste crowdfunding tip is erg belangrijk! Zorg ervoor dat je de donateurs met regelmaat laat weten hoe het ervoor staat. Heb je een speciale website voor het project? Plaats dan een geldteller op de website, zodat het direct duidelijk is hoeveel er binnen is en hoeveel er nog nodig is.

Je kunt een nieuwsbrief schrijven en eens per week versturen per mail, maar je kunt ook een speciale pagina op Facebook aanmaken om hier de stand van zaken te delen. Hoe je het doet maakt niet uit, als je het maar doet. Mensen vinden het niet fijn om geld te doneren en er vervolgens nooit meer iets van te horen. Houd hier goed rekening mee.

Succes met je crowdfunding campagne!

Ben jij van plan om je te gaan storten op crowdfunding? Dan wensen wij je natuurlijk heel veel succes! Met een goed idee en een helder plan moet het zeker lukken. Enne..vergeet niet om gebruik te maken van onze praktische crowdfunding tips!

Kees Lamper