De beste tips voor een succesvolle webshop

Gastblog, geschreven door: Janneke Schouten

 

Het starten van een succesvolle webshop is niet iets wat je zomaar even doet. Je moet er hard voor werken en allereerst een goed plan van aanpak maken. Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan het hebben van een succesvolle webshop. We geven je alvast wat tips.

 

Een duidelijk plan

Voordat je gaat starten met je webshop is het belangrijk om een duidelijk plan te hebben. Wat zijn de verwachtingen en hoe ga je alle processen van het bedrijf aanpakken? Welke financiële middelen heb je nodig, ben je afhankelijk van partners, wat zijn je doelstellingen en hoe wil je deze gaan bereiken? Hier komt heel wat onderzoek bij kijken, maar op deze manier weet je wel wat je kunt verwachten als je begint met je webshop en zal je uiteindelijk beter overzicht hebben.  

 

Onderscheid jezelf

Het klinkt logisch dat je jezelf moet onderscheiden om een succesvolle webshop te hebben. Toch is dit niet voor iedere ondernemer vanzelfsprekend. Er zijn al ontelbaar veel webshops en voor vrijwel alles is al wel iets te vinden. Maar jezelf onderscheiden betekent niet dat je iets moet vinden wat nog niemand anders heeft. Dit is haast onmogelijk, aangezien er tegenwoordig overal wel een webshop voor bestaat. Het betekent dat je jouw producten vanuit een andere invalshoek weet en durft te verkopen. Je moet iets zien te vinden dat niet alleen nu een succes is, maar dat ook in de toekomst een succes kan blijven. Een belangrijk aspect hiervan is dat je als eigenaar de juiste kennis hebt. Op deze manier kun je je onderscheiden in klantvriendelijkheid of door klanten persoonlijk advies te geven. Het is dus niet slim om een webshop te starten met producten waar je niet veel van weet. Je wil natuurlijk wel kwaliteit kunnen leveren.

 

De klant is koning

Klantvriendelijkheid en goede service zijn cruciaal als je wil dat je webshop een succes wordt. De klant maakt of breekt je webshop. Tegenwoordig worden bijna overal reviews van geplaatst en wordt er snel geklaagd op internet. Zorg er daarom voor dat de klantenservice van je webshop uitstekend is. Zorg ervoor dat klanten altijd contact op kunnen nemen en dat vragen zo snel mogelijk en netjes worden beantwoord. Regel een plek waar ze terecht kunnen met klachten en los klachten altijd netjes op. Zo is het handig als kanten gemakkelijk contact met je op kunnen nemen via e-mail, een contactformulier of zelfs via een chatfunctie op de website. Als klanten niet tevreden zijn met producten, laat hen deze dan altijd retourneren. Je kunt beter wat geld kwijt zijn aan een nieuw product dan dat je een ontevreden klant hebt die vervolgens negatieve reacties achterlaat op social media. Dit zorgt voor veel meer schade dan het opnieuw versturen van een pakket.

 

Gestroomlijnd proces

Daarbij is het belangrijk dat de techniek van je webshop helemaal op orde is. Wanneer je website al niet goed werkt, zullen potentiële klanten veel sneller overstappen naar een andere partij. Je webshop moet overzichtelijk en makkelijk te gebruiken zijn. Het is verstandig om meerdere betalingsmogelijkheden aan te bieden en er daarnaast voor te zorgen dat het verzenden van producten zo snel en zo vlekkeloos mogelijk gebeurt. Kies hiervoor voor de juiste partners, zowel voor je website, administratie, marketing en betaling als voor het bezorgen van je producten.

 

Passie voor je vak

Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je passie hebt voor het vak. Deze passie zorgt ervoor dat je ook in moeilijkere tijden door blijft gaan met je onderneming. Een eigen onderneming of webshop is hard werken, daarom is het belangrijk dat je het leuk vindt om je webshop te runnen en dat dit iets is dat je nog jaren wilt blijven doen.