Blog trends zijn mede bepalend voor het succes van je zakelijke blog. Wanneer je geen rekening houdt met de actuele blog trends bij het creëren van je blogs, dan loop je kansen mis en laat je onbewust mogelijkheden liggen. De meeste zakelijk bloggers wonen en werken in de Verenigde Staten. Amerika is dan ook een echte trendsetter als het om bloggen gaat. De Amerikanen hebben nu de nieuwste blog trends voor 2018 bekend gemaakt, dus wij delen ze direct met jou!

 

Dit zijn de nieuwste blog trends voor 2018!

Door in te spelen op de nieuwe blog trends kun je goed voordeel behalen, zeker als je nu al begint. Je zit er dan al lekker in als het nieuwe jaar begint. Hieronder vind je 5 nieuwe blog trends waar we in 2018 mee te maken gaan krijgen.

 

1. Meer engaging content

Engaging content, ofwel content die echt emoties losmaakt bij de lezer, wordt belangrijker. Je moet nóg meer na gaan denken over de inhoud van je zakelijke blogs. De té zakelijk geschreven blogs zullen lezers verliezen en de informelere blogs die inspelen op gevoelens gaan lezers winnen. Onderwerpen die ‘diep gaan’ zullen steeds meer worden gewaardeerd en de wat oppervlakkige blogs zullen minder aandacht gaan krijgen. Wat betekent dit? Dit betekent natuurlijk heel veel dingen, maar wat het vooral betekent is dat je moet gaan uitbreiden. Hoe langer je blogpost, hoe beter. Wel moet je er dan natuurlijk voor zorgen dat alle informatie relevant is. Je moet niet gaan opvullen om aan de 2.000 woorden te komen. Eén ding is zeker: met blogs van 450 woorden ga je het niet meer redden in 2018.

 

2. Zakelijk vloggen

Vloggen, of video bloggen, is één van de belangrijkste blog trends voor 2018. Waarom? Er ligt meer focus op persoonlijkheid. Mensen willen meer persoonlijkheid zien en willen de persoon achter het bedrijf leren kennen. Je moet dus met je snufferd voor de camera gaan zitten om een groter en beter bereik te hebben. Je moet je gezicht laten zien en je stem laten horen. Dit is niet alleen één van de belangrijkste blog trends voor 2018, maar ook één van de moeilijkste voor sommige mensen. Het is namelijk lang niet voor iedereen weggelegd om op camera kennis te delen. Bij velen zal de onzekerheid parten gaan spelen. Spanning is van het gezicht af te lezen. Voel jij je niet comfortabel voor de camera? Ga dan niet zakelijk vloggen tot dit wel het geval is. Een andere optie is om iemand anders aan het woord te laten in je vlogs.

 

3. Live streaming op social media

Deze blog trend sluit een beetje aan op de vorige trend. Live streams worden namelijk belangrijker. Er zijn dan ook meerdere voordelen te noemen van live streams op social media. Er is meer interactie met de kijker en je vormt meer intimiteit met je publiek. Kijkers hebben de mogelijkheid om direct met je te communiceren en het wordt nog net even persoonlijker dan wanneer je gaat voor zakelijk vloggen. Je moet het wel durven natuurlijk, dus ook hier geldt dat deze trend niet voor iedereen makkelijk te volgen zal zijn. Bedenk wel dat je niet verplicht bent om tijdens de live stream op een stoel voor je webcam te blijven zitten. Je kunt de kijkers ook meenemen voor een rondleiding door je bedrijf, bijvoorbeeld. Wees creatief.

 

4. Meer storytelling

Ook storytelling behoort tot de belangrijkste blog trends voor 2018. Het is namelijk zo dat storytelling een heel belangrijk voordeel met zich meebrengt. Een goed verhaal zorgt ervoor dat de lezer het tot het einde toe af wil lezen. De lezer wil weten wat er nu precies gebeurd is en hoe het afloopt. Het is als het schrijven van een boek, maar dan in het kort natuurlijk. Een goed verhaal over je business grijpt de aandacht vast en weet deze vast te houden tot het einde van het verhaal. Wel is het heel belangrijk dat storytelling eerlijk blijft. Het is niet de bedoeling dat je zaken verzint, aandikt of net even iets verdraait om het interessanter te maken. Breng je verhaal op een eerlijke en pure manier. Je werkt dan direct aan het leggen van persoonlijkheid in je tekst.

 

5. Blogs worden homepages

De nieuwe blog trends zeggen ook nog iets belangrijks over het uiterlijk van een zakelijk blog. Blogs die uitsluitend uit tekst bestaan worden minder gewaardeerd en blogs die meer de uitstraling van een homepage hebben worden populairder. Dit betekent dat er meerdere links verwerkt moeten worden in een zakelijk blog. Er moeten meer visuele elementen aanwezig zijn, zoals afbeeldingen en videomateriaal, en het is belangrijk om direct aan te spreken. Je moet ieder blog dus schrijven alsof deze op je homepage komt te staan, met relevante verwijzingen naar andere webpagina’s, zoals naar eerder geschreven blogs. Het is aan te raden om te proberen iedere alinea te voorzien van 1 interne link.

 

Probeer de blog trends te volgen

De blog trends van 2018 laten zien dat de wereld van zakelijk bloggen toch weer heel erg gaat veranderen. Als jij jouw zakelijke blog succesvol wilt maken / houden, en dat wil je natuurlijk, dan is het belangrijk om aandacht te besteden aan deze nieuwe blog trends. Moet je ze allemaal volgen? Nee, dat is echt niet nodig. Probeer er minimaal 2 goed te volgen en dan ziet Google ook wel dat je goed meevaart op de nieuwe golven. Vind je het lastig om je blog goed bij te houden? Dan kun je het schrijven van je blogs natuurlijk uitbesteden, bijvoorbeeld door een blogabonnement af te sluiten. Je weet dan zeker dat je geschreven blogs goed voldoen aan de nieuwste blog trends voor 2018.