Bloggen voor bedrijven: 29 tips!

Bloggen voor bedrijven is voor ons dagelijkse kost. Inmiddels zijn we eraan gewend en weten we precies hoe we het aan moeten pakken. Dit was in het begin wel even anders. Toen wij net begonnen met bloggen voor bedrijven hadden we moeite met het vinden van onderwerpen. Daarnaast hebben we flink moeten puzzelen met hoe het nu allemaal precies in elkaar steekt. Keywords, meta descriptions, interne en externe links, rechtenvrije foto’s..

 

Bloggen voor bedrijven: onze praktische tips!

Nu wij het bloggen voor bedrijven helemaal te pakken hebben kunnen wij onze beste tips met jou delen. Wij gebruiken deze tips zelf dagelijks bij het verzorgen van onze blogabonnementen en wij geven ze weg aan mensen die ons om advies vragen over bloggen voor bedrijven. Zeker voor iedereen die lekker zelf wil gaan bloggen voor het bedrijf kunnen onderstaande tips veel betekenen. Dus, wacht niet langer en lees onze 29 praktische tips voor bloggen voor bedrijven.

 

1. Lees blogs van de concurrent

Wat doen jouw grootste concurrenten met hun blog? Hoe ziet het eruit en welke informatie delen zij? Belangrijker nog, hoe populair zijn de blogs van je concurrent? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je content van je concurrent gaat kopiëren, maar je kunt er wel veel van leren.

 

2. Blijf actief bloggen

Bloggen voor bedrijven is een proces dat niet stopt. Het komt te vaak voor dat bedrijven een stuk of 10 blogs online zetten en vervolgens niets meer publiceren. Dit is niet de bedoeling en het levert je niet veel op, helaas. Je moet blijven bloggen. Dit mag eens per maand zijn, eens per week of eens per dag. Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar blijf altijd actief.

 

3. Blog niet om te cashen

Heb jij gehoord dat er bloggers zijn die gratis reisjes maken naar de andere kant van de wereld door hun blog? Fantastisch natuurlijk en het is nog waar ook! Het is heerlijk als je kunt leven als God in Frankrijk door een sterk blog. Toch is bloggen voor bedrijven wel even iets anders dan lekker bloggen over stedentrips, wereldreizen en safari’s. Een bedrijfsblog is niet bedoeld om te cashen (of om er gratis reizen aan over te houden). Het doel van een bedrijfsblog is informeren. Je gaat bloggen om je kennis te delen!

 

4. Deel unieke kennis

Een vervolg op het vorige punt. Bloggen voor bedrijven is gelijk aan het delen van kennis. Het heeft niet veel zin om kennis te delen die al eindeloos veel keren is gedeeld. Ontdek wat jouw doelgroep wil weten en zorg dat de doelgroep dit via jouw unieke blog te weten komt.

 

5. Gebruik de juiste foto’s

Blogs hebben een foto nodig. Je kunt de foto’s zelf maken. Zorg er dan wel voor dat de foto’s van hoge kwaliteit zijn en het juiste formaat hebben. Je kunt de foto’s op maat maken met diverse programma’s, zoals bijvoorbeeld Pixlr. Heb je geen goede camera, geen inspiratie of gewoon geen ‘gevoel’ voor het maken van foto’s? Dan kun je rechtenvrije foto’s gebruiken. Deze kun je bijvoorbeeld vinden op Pixabay.com. Gebruik nooit fotomateriaal waar auteursrecht op rust. Dit kan je flink in de problemen brengen.

 

6. Schrijf in begrijpelijke taal

Er bestaat een misverstand over bloggen voor bedrijven. Er wordt vaak gedacht dat blogs bedoeld zijn om te laten zien hoe goed iemand is in het gebruik van vakjargon. Zo kun je immers laten zien dat je er écht verstand van hebt, nietwaar? Doe maar niet! Veel lezers zullen jouw ‘vakgezwam’ niet begrijpen. Deel je kennis en informatie in begrijpelijke taal.

 

7. Deel regelmatig nieuws

Het delen van nieuws is altijd interessant. We hebben het dan niet over het delen van de feiten over aanslagen of over het beschrijven van natuurrampen. We hebben het over het delen van nieuwtjes in je niche, nieuws van jouw bedrijf of jouw product / dienst. Dáár zitten je lezers op te wachten!

 

8. Koop nooit lezers!

Je kunt tegenwoordig lezers, volgers en likers kopen. Je kunt YouTube views kopen of bijvoorbeeld Facebook likers aanschaffen. Zo veel als je maar wilt! Er zijn ook bedrijven waar je lezers kunt kopen en deze lezers delen jouw blog weer verder. Doe dit nooit. Deze bedrijven maken over het algemeen gebruik van software om jou lezers te bezorgen. Hierdoor zijn de lezers vaak niet echt en wordt je blog gedeeld via fake social media accounts. Dit zal je bedrijf eerder schaden. Natuurlijk is het fijn als je veel lezers hebt. Bedenk je dan dat bloggen voor bedrijven tijd kost. Je moet eerst eindeloos investeren voordat je een goede groep lezers te pakken hebt. Dit moeten wel eerlijke (échte) lezers zijn.

 

9. Laat je niet omlaag halen door statistieken

Dit puntje past goed bij het vorige punt. Als je net begint met bloggen voor bedrijven, dan kun je niet verwachten dat je direct honderden lezers hebt. Het zal je gebeuren dat je een fantastisch blog schrijft en dat werkelijk niemand het leest. Het kost tijd om lezers te werven. Onthoud dat een blog gemiddeld twee jaar lang lezers aantrekt. Wat niet is kan nog komen en als je het goed doet komt het zeker!

 

10. Kopieer nooit content

Natuurlijk kun je je laten inspireren door blogs van anderen, door informatieve content op internet of gewoon ‘ouderwets’ door info uit de boeken. Helemaal prima! Maak er vervolgens wel unieke content van. Zelfs het kopiëren van slechts één alinea kan je al in de narigheid brengen. Dat moet je echt niet willen. Jij bent uniek, dus schrijf ook uniek!

 

11. Kwantiteit heeft geen prioriteit

Bloggen voor bedrijven is niet hetzelfde als massa’s teksten publiceren in een paar weken tijd. Dit gaat namelijk ten koste van de kwaliteit en juist de kwaliteit is heel belangrijk. Het is beter om één kwalitatief hoogwaardig blog in de week te schrijven dan om honderd beroerde blogs in een week te publiceren. Zowel je lezers als de zoekmachines geven de voorkeur aan kwaliteit boven kwantiteit.

 

12. Linken naar eerdere blogs

Wanneer je voor je eigen bedrijf blogt, dan kom je na verloop van tijd linkmogelijkheden tegen. Het is heel goed om aandacht te besteden aan linkbuilding met interne en externe links. Zie je wat we hier hebben gedaan? Wij hebben jou een link gegeven naar een blog dat wij eerder al publiceerden, namelijk het blog over linkbuilding. Zo makkelijk is het! Maak er goed gebruik van!

 

13. Toon andere interessante blogs

Als je eens onder dit blog kijkt, dan zie je een aantal voorgestelde blogs staan. Blogs presenteren die wellicht ook leuk worden gevonden is aan te raden. De lezer kan de titels van andere blogs lezen en als er een titel is die aanspreekt, dan kan er direct worden doorgeklikt naar de betreffende content. Het tonen van gerelateerde content levert je vaak voordeel op.

 

14. Besteed aandacht aan SEO

SEO, Search Engine Optimization, heeft aandacht nodig. SEO is onder meer rekening houden met keywords (focus keywords én ondersteunende keywords), een sterke meta description en effectief gebruik van titels en subtitels. Blogs zijn hier ideaal voor, dus maak hier ook goed gebruik van.

 

15. Gebruik geen overbodige widgets

Wij komen soms zakelijke blogs tegen met eindeloos veel widgets in de sidebar. Waarom? Het leidt af van waar het om gaat en het neemt de waarde van je blog voor een deel weg. Het hoeft allemaal niet zo druk te zijn. Haal al die overbodige widgets weg.

 

16. Publiceer volgens een schema

Je hebt een planning nodig. Wanneer wij gaan bloggen voor bedrijven, dan kijken wij naar de hoeveelheid blogs die een opdrachtgever wil hebben. Vervolgens maken wij een planning en geven wij advies over de publicatiedata. Wil een opdrachtgever twee blogs per maand? Dan zullen wij adviseren om deze blogs bijvoorbeeld op de 1e en de 15e van elke maand te publiceren. Wil iemand er vier per maand? Dan adviseren wij om elke vrijdag een blog te plaatsen, bijvoorbeeld. Maak een planning waarbij je het publiceren van je blogs goed verspreidt over een maand tijd. Houd het liefst elke maand dezelfde dagen of data aan. Wij publiceren bijvoorbeeld elke week op maandag, woensdag en vrijdag.

 

17. Deel je blog via social media

Je kunt je blog makkelijk delen via social media. Deel je content op Facebook of bijvoorbeeld op LinkedIn. Als je zorgt voor interessante content, dan zal het makkelijk door worden gedeeld. Je kunt ook onder je blog, op je website zelf, share buttons toevoegen. Onderaan ons blog vind je bijvoorbeeld ook handige share buttons, waardoor je de website niet hoeft te verlaten om het artikel makkelijk te delen via social media.

 

18. Respecteer ieder ander

Het is heel belangrijk om altijd respect te hebben voor anderen in je blogs. Respecteer je lezers, je klanten, de bezoekers van je fysieke winkel.. “Afgelopen week kregen wij de meest belachelijke vraag te horen van iemand in onze shop. Deze persoon wilde weten wat het verschil is tussen een platte schroevendraaier en een kruiskop. Je gelooft het bijna niet, maar het is echt waar! Daarom, voor die paar mensen onder ons die dit niet weten, schrijven wij er even een blogje over.”

Dit kán niet! Natuurlijk zijn er lezers die er smakelijk om kunnen lachen. Deze lezers lezen je blog niet verder, want zij weten wél het verschil, dus je bereikt bij hen niets. Bij de mensen die het niet weten zal je ook niks bereiken, want zij voelen zich belachelijk gemaakt. Dus, respecteer altijd iedereen in je blogs!

 

19. Schrijf eens een gastblog

Zoek een een relevant blog (niet die van de concurrent!) en vraag eens of je daar een blog voor zou mogen schrijven. Het is belangrijk dat je kiest voor een blog die dezelfde doelgroep aanspreekt als jouw bedrijf. Je kunt met een gastblog je kennis overbrengen op een andere website. Hiermee kun je vaak lezers overtuigen om ook de blogs op jouw website te gaan lezen. Gastbloggen is hierdoor wel alleen een optie als je zelf al waardevolle blogs op je website hebt staan.

 

20. Schrijf niet voor Google

Bloggen voor bedrijven is kennis delen. Dit hebben we al eerder gezegd. Google heeft deze kennis al, want Google ‘weet’ alles, dus schrijf je blogs niet voor de zoekmachine. Het gaat erom dat je de kennis deelt met je lezers. Deze lezers vinden het niet prettig als zij hetzelfde woord honderd keer terug zien komen in de tekst, alleen omdat dit goed is voor een ‘lekker plekkie’ in Google. Het leest heel onprettig en daarnaast is het ook nog eens zo dat het je waarschijnlijk helemaal geen leuke plek in Google oplevert. Overmatig gebruik van keywords wordt afgestraft, dus doe het niet. Keyword density is verleden tijd. Schrijf gewoon voor je lezers en Google zal ook zien dat jouw content echt waarde heeft. Zo krijg je dus wél een ‘lekker plekkie’ in de zoekmachine.

 

21. Maak geen reclame in je blogs

Blogs zijn niet bedoeld om eindeloos reclame te maken. Natuurlijk kun je in een blog best eens verwijzen naar een leuke actie of aanbieding. Hier is niets mis mee. Doe dit alleen niet in elk blog en zeker niet meerdere keren in één blog. Bij het bloggen voor bedrijven moet het (nogmaals!) gaan om het delen van kennis en informatie. Het gaat niet om het maken van eindeloos veel reclame.

 

22. Leer te houden van kritiek

Je zit niet te wachten op kritiek, want dat betekent dat er iets niet helemaal in orde is. Het kan ook betekenen dat de meningen gewoonweg verdeeld zijn. Kritiek is zelden leuk, maar vrijwel altijd leerzaam. Leer dus om te gaan met kritiek en haal er je lessen uit in plaats van dat je direct in de aanval schiet. Dit is namelijk niet de bedoeling.

 

23. Beheer je reacties goed

Dit sluit een beetje aan op het vorige punt. Reacties waarin kritiek wordt geuit hoeven niet te worden verwijderd. Het is niet erg als je blog niet perfect is of als iemand ergens anders over denkt dan jij. Het is beter om een goede reactie te geven, om te bedanken voor de opbouwende kritiek. Hiermee laat je lezers ook zien dat je respect voor hen hebt en dat hun mening er ook toe doet. Krijg je haatreacties of spamreacties? Verwijder deze wel altijd. Daar heeft niemand iets aan en ze zijn natuurlijk erg hinderlijk.

 

24. Schrijf vanuit jezelf

Blogs die altijd vanuit de derde persoon ‘spreken’ doen het minder goed dan blogs die echt vanuit de blogger zelf zijn geschreven. Er zijn blogs waarin voortdurend de bedrijfsnaam wordt herhaald, bijvoorbeeld. ‘D-Write One vindt dat dit de persoonlijkheid uit een blog wegneemt.’

Bedrijven schrijven niet. Bloggers schrijven. Bij het bloggen voor bedrijven hoef je dus helemaal niet vanuit het bedrijf te schrijven. Wij hebben nog nooit een baksteen aan de laptop zien zitten om een blog te schrijven. Wel hebben wij gezien dat er een blogger aan het werk is achter de bakstenen muur van het bedrijf. Wil je de bedrijfsnaam toch af en toe eens noemen? Doe dit dan liever als volgt: ‘Wij van D-Write One vinden dat..’

 

25. Houd je blogdesign lekker rustig

Houd je blog ‘schoon’. Ga het niet vervuilen met belachelijk veel fotomateriaal of videomateriaal, met muziek op de achtergrond of bewegende animaties langs de zijlijn. Probeer je blogdesign lekker overzichtelijk en simpel te houden. Al die poespas leidt alleen maar af van waar het nu echt om gaat.

 

26. Schrijf goede meta titles en descriptions

Meta titles en meta descriptions zijn er niet voor niets. Gebruik ze goed. Onderzoek welke relevante keywords bij je blogtekst horen en verwerk deze in de meta title en de meta description. Het is een kleine moeite om deze twee even in te vullen en je kunt er zeker voordeel uit halen.

 

27. Pas je toon aan op je doelgroep

Laat zien dat je je doelgroep kent door hen aan te spreken op de juiste toon. Je hoort te weten hoe jouw doelgroep aangesproken wil worden. Heb jij een tienerkledingbedrijf en een actief blog? Dan hoor je te weten dat tieners zich erg ongemakkelijk voelen als zij met ‘u’ worden aangesproken en dus spreek je hen met ‘jij’ aan in je blogs. Houd ook altijd dezelfde toon aan. Schrijf je eens voor de ouders van die tieners? Spreek hen dan ook gewoon aan met ‘jij’. Wisselen tussen ‘u’ en ‘jij’ op één website is niet aan te raden.

 

28. Publiceer je blogs niet direct

Schrijf je blogs nooit op het laatste moment. Je hebt dan namelijk niet meer de tijd om de tekst te controleren. Als je een blog direct leest na het schrijven ervan, dan lees je vaak over je eigen foutjes heen. Zorg dus dat je de mogelijkheid hebt om de tekst minimaal een paar uur weg te leggen voordat het gepubliceerd wordt. Je kunt het dan nog eens doorlezen en merkt de fouten dan vaak wel op. Heb je deze tijd echt niet? Vraag dan iemand anders om je blogtekst te checken.

 

29. Leg een blogvoorraad aan

Als je actief gaat bloggen voor bedrijven, dan weet je dat er nog heel wat blogs gepubliceerd moeten gaan worden in de toekomst. Je kunt niet van jezelf verwachten dat je altijd maar inspiratie hebt. Houd er dus rekening mee dat je niet altijd een blog uit je mouw kunt schudden als er eentje gepubliceerd moet worden. Een blog bijhouden voor een bedrijf is dus ook een kwestie van vooruit denken. Vooruit denken naar het moment dat je even compleet inspiratieloos bent. Leg dus een voorraadje blogs aan. Heb je veel inspiratie? Schrijf dan alvast meerdere blogs en sla deze op voor als je eens geen inspiratie hebt. Je kunt dan toch gewoon publiceren volgens je planning op dagen dat je niets interessants kunt bedenken.

 

Veel succes!

Bloggen gaat veel makkelijker als je het leuk vindt om te doen. Heb je er echt een hekel aan? Dan zullen je lezers dit ook merken. Je blogs zijn niet zo sterk, aantrekkelijk en effectief als zij zouden moeten zijn wanneer zij met tegenzin worden geschreven. Je kunt het schrijven van je blogs dan beter uitbesteden. Dus, nog een laatste tip: zorg dat je plezier krijgt in het bloggen voor bedrijven!