Concentratieproblemen op het werk? 13 tips!

Concentratieproblemen op het werk zijn bijzonder vervelend. Zeker als je veel te doen hebt op een dag kan het je duur komen te staan als je ineens last hebt van concentratieproblemen. Je krijgt een standje van je leidinggevende, je moet een klant teleurstellen of je moet een opdrachtgever gaan vertellen dat je de deadline niet gehaald hebt. Concentratieproblemen kunnen veel andere problemen met zich meenemen.

 

Concentratieproblemen zijn er om op te lossen!

De concentratieproblemen op het werk kunnen worden veroorzaakt door veel verschillende factoren. Stress, slapeloosheid, vermoeidheid, relatieproblemen of depressieve gevoelens zijn slechts een paar voorbeelden van zaken die concentratieproblemen kunnen veroorzaken. Wil jij van je concentratieproblemen op het werk af? Dan zijn onderstaande 13 tips de moeite waard om even in je op te nemen. Ze zullen je zeker geen ongeluk brengen.

 

1. Plan mailmomenten in

Je zit net lekker in een workflow, eindelijk, en dan verschijnt er een pop-up in beeld die je vertelt dat je mail hebt. Je hebt je er eindelijk toe kunnen zetten om je administratie nu eens uit te zoeken en net voordat je de eerste stapel papieren op wilt pakken rinkelt je telefoon om aan te geven dat je een mailtje hebt. Uitschakelen die handel! Natuurlijk wil je niet dat mensen dagenlang op je moeten wachten als het om de mail gaat, maar je hoeft echt niet a-la-minute te antwoorden. Schakel mailpingeltjes, -rinkeltjes, -piepjes en pop-ups uit en open eens in de drie á vier uur je mail. Plan vaste momenten in om je mails te lezen en te beantwoorden. Dat is echt meer dan voldoende en je hebt steeds een paar uur rust van de mail. Je zal direct minder last hebben van concentratieproblemen.

 

2. Concentratieproblemen door je werkvolgorde

Vaak zorgt een probleem in je werkvolgorde voor concentratieproblemen op het werk. Als je eerst de kleinere taken aanpakt, die misschien een half uurtje in beslag nemen, dan kom je hier vaak nog wel redelijk snel doorheen. Toch ben je je ondertussen steeds zorgen aan het maken of je de grotere taken, die misschien wel een uur of twee uur in beslag nemen, nog wel af gaat krijgen vandaag. Je kunt beter beginnen met de meest tijdrovende taken, zodat je je daar geen zorgen meer om hoeft te maken. Je kunt het maar gehad hebben. Kleinere taken werk je altijd sneller af dan grotere taken, dus doe het moeilijkste (meest tijdrovende) eerst.

 

3. Reserveer wat ruimte voor ‘spoedjes’

Je hebt een strak schema vandaag. Als je precies op schema blijft lopen, dan kun je mooi op tijd naar huis zonder je zorgen te maken over taken die blijven liggen. Ineens komt een collega je van je werkplek halen om je te vragen of je even kunt helpen met het kopieerapparaat, er belt een klant met een erg lang verhaal over veel te onbelangrijke dingen of er komt een spoedopdracht binnen die écht vandaag nog gedaan moet worden. Dat is een probleem en dat probleem brengt direct concentratieproblemen met zich mee. Zonde, want als je een beetje tijd in je agenda had gereserveerd voor dit soort tegenvallertjes, dan had je je nergens druk over hoeven maken. Probeer dus dagelijks wat ‘loze ruimte’ in de agenda in te plannen, zodat je de hele dag safe zit.

 

4. Kijk niet te ver vooruit

Concentratieproblemen op het werk worden vaak veroorzaakt door het te ver vooruit moeten (of willen) kijken. Op maandag maak je een planning voor de hele week en uiteindelijk ligt er een lijst taken van drie A4-tjes lang voor je snufferd. Als er iets ontmoedigend is, dan is dat het wel. Je ziet geen einde aan de lijst komen. Met een beetje geluk komt het einde op vrijdag pas echt in zicht. Dit betekent dat je vier dagen lang in onzekerheid zit over of je het wel gaat redden. Het is in principe prima om een planning voor een week te maken, maar maak dan vijf lijstjes. Leg de lijstjes voor dinsdag tot en met vrijdag weg en leg alleen die van maandag op je bureau voor de eerste dag van de week. Dat geeft rust en vermindert je concentratieproblemen, zeker omdat je het lijstje met het uur korter ziet worden. De kans is direct ook groter dat je echt alles gedaan krijgt.

 

5. Kies één werkplek

We leven in een tijd waarin flexibel werken standaard is. Hierdoor werken we lang niet altijd op steeds dezelfde locatie. We werken op maandag in ons kantoortje thuis, op dinsdag binnen het bedrijf, op woensdag in de woonkamer met de kinderen, op donderdag in de bibliotheek en op vrijdag weer in het bedrijf. Fantastisch, maar niet zo goed als je last hebt van concentratieproblemen. Doordat je elke dag met andere omgevingsgeluiden te maken hebt geef je jezelf niet de kans om hieraan te wennen. Geluiden waar je niet aan bent gewend leiden je af. Als je gewoon één vaste locatie kiest om te werken, dan raak je gewend aan de omgevingsgeluiden en kunnen zij ook geen concentratieproblemen meer veroorzaken.

 

6. Stel een timer in

Je bent in Word aan het werk en ineens zit je op social media of ben je aan het appen met een vriend of vriendin. Vaak heb je niet direct in de gaten dat je niet meer aan het doen bent wat je wel zou moeten doen. Je wordt er ook niet aan herinnerd dat je je taak af moet maken, zeker niet als het gezellig is op Facebook of WhatsApp, bijvoorbeeld. Het kan helpen om een timer in te stellen die elk kwartier een geluid laat horen. Hoor je dit geluid? Bedenk je dan of je nog steeds aan het doen bent wat je zou moeten doen. Is dit niet het geval? Ga dan direct weer verder aan je taak en probeer het opnieuw vol te houden tot de volgende keer dat je het geluid hoort. Lukt dit goed? Dan kun je de tijden tussen de geluiden steeds wat verder rekken. Zo krijg je op de lange termijn steeds meer concentratie terug.

 

7. Rust in je omgeving, rust in je hoofd

Je omgeving bepaalt voor een deel wat er in je hoofd gebeurt. Als jouw bureau eruit ziet alsof de vuilniswagen net de complete lading op het werkblad heeft geloosd, dan is het waarschijnlijk ook een rommel in je hoofd. De ene gedachte na de andere leidt je af en zo ontwikkelen zich steeds meer concentratieproblemen. Als jij van je concentratieproblemen op het werk af wilt, dan moet je zorgen voor een nette, schone en georganiseerde werkplek. Ruim aan het einde van iedere dag je bureaublad op, zodat je de volgende morgen weer aan een lekker fris bureau kunt starten.

 

8. Gebruik een PDA

Een PDA, Personal Digital Assistent, kan je helpen om van concentratieproblemen op het werk af te komen. Je hoeft zeker geen PDA te kopen, want tegenwoordig zijn er ook meer dan voldoende soortgelijke oplossingen te vinden in de vorm van een app. Je hoeft dan niet steeds op de klok te kijken of je je al moet gaan voorbereiden op die presentatie die pas over vier uur plaatsvindt. De klok zal je concentratie blijven verstoren, maar niet als je de zekerheid hebt dat je PDA(-app) je een half uur van tevoren een seintje geeft dat je je moet gaan voorbereiden. Je vergeet niets meer en je hoeft zelf niet voortdurend op de klok te kijken.

 

9. Plan je pauzes bewust

Als je binnen een bedrijf werkt, dan kun je je vaak makkelijk aan pauzes houden. Dit wordt een stuk lastiger als je zelfstandig werkt of als je thuis werkt. Het is belangrijk om je pauzes bewust te plannen en ook goed te gebruiken. Het is heel verleidelijk om je boterham te eten tijdens het typen. Die boterham blijft vanzelf wel tussen je tanden hangen als je even niet kunt stoppen om de hap daadwerkelijk te nemen. Als je voortdurend met je werk bezig bent en geen ruimte inplant voor pauzes, dan zorgt dit voor concentratieproblemen die verergeren naar mate de dag vordert. Als je elke twee uur even vijf minuten uit het raam zou kijken zonder aan je werk te denken, dan kun je al veel concentratieproblemen voorkomen. Kun je nagaan wat een kwartiertje pauze per twee of drie uur zou kunnen doen!

 

10. Schrijf mee tijdens vergaderingen

Vergaderingen zijn voor velen vermoeiend, saai en langdradig. Het lijkt onmogelijk om de concentratie dan vast te houden. Hoe graag je ook zou willen blijven luisteren, je gedachten gaan steeds weer een andere kant op en je mist weer een deel van het gesprek. Dit soort concentratieproblemen zijn makkelijk op te lossen door actief aantekeningen te maken tijdens de vergadering. Je functioneert dan op totaal andere wijze, waardoor je je concentratie gemakkelijk vast kunt houden.

 

11. Zorg voor een sterke routine

Een goede routine zorgt ervoor dat je veel stress van je af kunt schudden. Als het jouw routine is om je sleutels op de keukentafel te leggen, dan weet je altijd precies waar je ze kunt vinden en is er niets aan de hand. Als jij de sleutels vervolgens per ongeluk een keer op het kastje in de hal legt, dan breekt de paniek uit. Je verbreekt je eigen routine en er ontstaat stress, zeker als je de sleutels langere tijd niet kunt vinden. Dit bewijst de kracht van routine en geeft aan hoeveel stress het verbreken van routine op kan leveren. Zorg voor een sterke routine op het werk, die ervoor zorgt dat de taken gedaan worden en dat jij een groot deel van de werkstress naast je neer kunt leggen. Je zult zien dat je minder last hebt van concentratieproblemen, al duurt het wel een paar dagen voordat je goed gewend bent aan een nieuwe routine.

 

12. Werk samen met de juiste mensen

Als je samen moet werken en je weet dat je snel last hebt van concentratieproblemen op het werk, dan is het aan te raden om het samenwerken goed te plannen. Kun je zelf bepalen met wie je samenwerkt? Kies dan voor iemand die vooral taken aan de computer heeft en niet voor iemand die verantwoordelijk is voor het onderhouden van het telefooncontact met klanten. Heb je de mogelijkheid om zelf te bepalen binnen welk team je actief bent? Kies dan voor het team met de meest georganiseerde mensen. Door jezelf te omringen met mensen die goed georganiseerd zijn – en geconcentreerd kunnen werken – werk je zelf ook georganiseerder en geconcentreerder.

 

13. Zet een glas water op je bureau

Water drinken kan helpen om je concentratieproblemen te verminderen. Zorg dat er een glas water op je bureau staat en neem steeds een slok als je merkt dat je ergens door bent afgeleid. Dwing jezelf na deze slok water om door te gaan met je taak. Door veel water te drinken verbeter je je concentratievermogen, maar het is natuurlijk ook erg gezond voor je. Dat is mooi meegenomen!

 

Ben je er nog?

Dat was een hele lijst met tips om van je concentratieproblemen op het werk af te komen! We vragen ons dan ook wel een beetje af of je er nog wel bent, of dat je gedachten je ondertussen ergens anders heen hebben gebracht. Nog een laatste tip: als je een erg lange tekst moet lezen, dan kun je na het lezen van iedere alinea ook even een slokje water nemen. Zo houd je je concentratie vast tot je het hele artikel gelezen hebt. Wij hopen dat we je met deze tips op weg hebben kunnen helpen om eindelijk verlost te raken van je concentratieproblemen op het werk.