11 foute uitspraken op het werk

Foute uitspraken horen we bijna dagelijks. Iedereen zegt soms dingen die achteraf gezien waarschijnlijk veel beter hadden kunnen worden geformuleerd. Verkeerde dingen zeggen op het verkeerde moment of gewoon foute uitspraken doen die in een bepaalde sfeer niet gepast zijn. Op het werk gebeurt het ook regelmatig dat er foute uitspraken worden gedaan. Er zijn nu eenmaal dingen die we eigenlijk niet kunnen zeggen op de werkvloer, maar toch doen we het.

 

Dit zijn de 11 meest voorkomende foute uitspraken

Er zijn foute uitspraken op het werk die direct leiden tot onenigheid. We zijn mensen en we kunnen nu eenmaal verkeerde dingen zeggen zonder te beseffen dat het beter anders uitgesproken had kunnen worden. Wij weten dan ook bijna zeker dat jij één van de volgende meest voorkomende foute uitspraken op het werk ook wel eens hebt gezegd zonder er een tweede keer over na te denken. Hieronder vind je de meest foute uitspraken die we horen in de werksfeer. We hebben direct ideeën toegevoegd over hoe je het wellicht beter kunt zeggen.

 

“Ik had geen tijd.”

Als je iets niet hebt gedaan wat je wel had moeten doen, dan zeg je al snel dat je geen tijd had. Dit geeft het signaal af dat je moeite hebt met het stellen van prioriteiten. Je laat de andere persoon eigenlijk weten dat je het niet belangrijk genoeg vond om het even te doen. Anders had je er wel tijd voor gemaakt, nietwaar? Je kunt beter zeggen dat je ervoor zal zorgen dat je het vóór (dag/tijd) zal doen.

 

“Ik ging ervan uit dat..”

Dit wordt snel gezegd wanneer iets verkeerd is gegaan door een eerdere miscommunicatie. Veel mensen vinden het moeilijk om extra uitleg te vragen als zij iets niet helemaal begrijpen en doen dan maar wat zij dénken dat er verwacht wordt. Dit kan een goede gok zijn, maar het kan ook verkeerd uitpakken. ‘Ik ging ervan uit dat..’ vraagt dan om een antwoord zoals ‘je moet niet zomaar ergens van uitgaan’. Zo ontstaan er vaak onenigheden. Het is beter om gewoon direct om opheldering te vragen, zodat je zeker weet wat er van je wordt verwacht.

 

“Er is niks meer aan te doen.”

Dit is de makkelijke weg om zaken af te kappen. Door te zeggen dat je er niets meer aan kunt doen maak je een einde aan een situatie, maar los je het niet op. Je bent een ‘quitter’ in de ogen van je collega’s en daar kunnen zij helemaal niks mee. Geef liever toe dat je een beetje vast lijkt te zitten en vraag anderen om ideeën om toch weer verder te kunnen gaan.

 

“Sorry, maar..”

Je zou moeten stoppen als je je excuses hebt aangeboden. Het woordje ‘maar’ neemt de hele betekenis van ‘sorry’ weg. Het zorgt ervoor dat je je excuses aanbiedt en vervolgens direct een excuus zoekt dat ervoor zorgt dat je eigenlijk helemaal niet je excuses zou hoeven aanbieden. Sorry zeggen is soms lastig, maar als het wel op zijn plaats is, doe het dan ook netjes. Bied je excuses aan en geef aan waarom je dat doet, zodat de ander weet dat jij begrepen hebt wat je verkeerd hebt aangepakt.

 

“Ik heb mijn best gedaan.”

Dit wordt snel gezegd als het resultaat niet is zoals het zou moeten zijn. Hiermee wordt eigenlijk de zaak gesloten. Je neemt geen verantwoordelijkheid, want ‘je hebt je best gedaan’. Mogelijk komt de opdracht nog eens terug, en dan? Precies! In plaats van de zaak af te doen met ‘ik heb mijn best gedaan’ kun je vragen wat je de volgende keer anders moet aanpakken om wel het juiste resultaat neer te zetten.

 

“Maar we hebben het toch altijd zo gedaan?”

Dat kan best, maar zaken veranderen. Het werken van nu is heel anders dan het werken van twintig jaar geleden. We merken dagelijks veranderingen, al gaat het binnen de ene branche sneller dan in de andere sector. Met deze uitspraak word je al snel gezien als iemand die inflexibel is en die vasthoudt aan gewoonten die ‘ouderwets’ aan het worden zijn. Je komt zo niet goed mee in het team. Zeg liever dat het anders is dan gewoonlijk en vraag waarom de nieuwe manier beter is.

 

“Je hebt ongelijk!”

Als iemand ergens ánders over denkt dan jij, dan is het heel simpel om te zeggen dat de ander geen gelijk heeft. Wanneer je dit ook heel direct zegt, dan kom je bot over. Je denkt er niet over na dat de ander waarschijnlijk heel overtuigd is van wat deze zegt. Je kunt er beter op reageren door te zeggen dat je het niet eens bent met die persoon. Geef hier jouw uitleg aan en vraag wat de ander daarvan vindt.

 

“Dat had je niet moeten doen.”

De ander weet waarschijnlijk ook wel dat hij of zij het niet zo goed heeft aangepakt. Door de ander nog eens te wijzen op de fout geef je deze persoon een extra naar gevoel. Dit is onnodig en het komt de sfeer niet ten goede. Het is beter om advies te geven voor de volgende keer, zodat het niet nog eens verkeerd gaat.

 

“Dat is niet mijn probleem.”

Dé manier om zaken af te schuiven waar jij je helemaal niet mee bezig wilt houden. Je bent altijd de onschuld zelve. Hierdoor zet je jezelf buiten het team, want je collega’s zullen je al snel gaan zien als een slechte teamplayer. Als het wél jouw probleem is, los het dan op. Is het echt niet jouw probleem? Verwijs je collega dan door naar iemand die wellicht wel kan helpen.

 

“Ik kan het verkeerd hebben, maar..”

Je hebt een goed idee, maar niet het zelfvertrouwen om dit ook op tafel te leggen. Eigenlijk weet je zeker dat je iets goeds hebt bedacht, maar je bent bang voor afwijzing van collega’s, leidinggevenden of je werkgever. Je haalt de kracht uit je idee weg door eerst te zeggen dat jij het misschien wel verkeerd kunt zien. Dit zet jou neer als onzeker persoon en dat zorgt er vaak voor dat je niet wordt gehoord. Beter zeg je ‘Ik heb een idee!’

 

“Dat slaat nergens op!”

We raken allemaal wel eens in de war, ook op het werk. Het is dan niet verstandig om te zeggen dat het nergens op slaat, want in de meeste gevallen is dit vragen om onenigheid. Als je iets niet begrijpt, dan weet je helemaal niet of het wel of niet ergens op slaat. Door direct te zeggen dat het allemaal nergens op slaat zet je jezelf neer als arrogant persoon die nergens voor open wil staan. Het is beter om toe te geven dat je het niet begrijpt. Vraag om extra uitleg.

 

Welke foute uitspraken komen jou wel héél bekend voor?

We weten eigenlijk wel zeker dat je (bijna) alle foute uitspraken al eens hebt gehoord. Misschien heb je ze zelf ook allemaal wel een keer uitgesproken zonder na te denken hoe het overkomt op anderen. De verkeerde dingen zeggen hoort er soms ook gewoon een beetje bij. We leren ervan, als het goed is. Welke foute uitspraken hoor of zeg jij veel in de werksfeer?