Een goede tekstschrijver kiezen? 7 tips!

Een goede tekstschrijver kiezen is niet altijd makkelijk, zeker niet als je een ruime keuze hebt. Als er honderden tekstschrijvers en copywriters voor je klaar kunnen staan, dan heb je alle gelegenheid om te zoeken naar juist die professional die het best past bij jouw opdracht. Maar hoe vind je nu die ene goede tekstschrijver die écht bij jou past?

Deze tips helpen je op weg!

Veel keuze is fijn als je een tekstschrijver nodig hebt, maar het zorgt er ook voor dat het wat lastiger kan worden om de juiste professional te vinden. Gelukkig hebben wij 7 simpele tips voor je verzameld. Zie het als een stappenplan dat jou naar de juiste tekstschrijver leidt. Hiermee kun jij zeker een goede tekstschrijver vinden!

1. Selectie op talent

Iedere tekstschrijver heeft eigen talenten, kwaliteiten en ervaringen. De één wat meer dan de ander natuurlijk. Als jij de inhoud van je papieren brochure wilt laten schrijven dan is het weinig zinvol om te kiezen voor een SEO-specialist, nietwaar? Maak dus een eerste selectie om de tekstschrijvers te vinden die de juiste talenten bezitten. Er zijn blogspecialisten, SEO-experts, social media professionals en ga zo maar door!

2. Websites checken

Onder de geselecteerde tekstschrijvers zijn er altijd wel een paar die afvallen zonder specifieke reden. Je ‘voelt’ het niet bij die tekstschrijvers en dus streep je ze af. Wellicht houd je een handjevol tekstschrijvers over. Dan wordt het tijd om de websites te gaan checken. Een website kan je veel vertellen over de tekstschrijver.

Websites zijn namelijk geschreven in de stijl die de tekstschrijvers zelf het liefst aanhouden. Dit kan heel zakelijk en formeel zijn, maar ook lekker vlot en spontaan. Zie je een rommelige website verschijnen of content met fouten erin? Schrappen en door naar de volgende website!

3. Vraag Google om hulp!

Google weet alles! Vraag de zoekmachine eens om hulp om te ontdekken wat de ervaringen met de overgebleven tekstschrijvers zijn. Geen beoordeling is zo betrouwbaar als die van een eerdere opdrachtgever. Het kan zijn dat er op de website van de tekstschrijver zelf ook ervaringen worden gedeeld.

Ga dan toch nog even via Google op zoek. De zoekmachine kan je vaak nog enkele ervaringen op externe websites laten zien, zoals bijvoorbeeld op bedrijvenpagina.nl.

4. Vraag om linkjes

Je hebt nu waarschijnlijk wel een aardig beeld van welke tekstschrijver je het meest aanspreekt. Dit betekent niet dat dit ook daadwerkelijk de beste keuze is. We gaan namelijk nog even verder. Vraag deze tekstschrijver om wat linkjes. Een goede tekstschrijver kan altijd linkjes toesturen om jou afgerond werk te laten zien.

Dit kan een compleet verzorgde website zijn, maar het kan ook enkel om een blog op een website gaan. Lees eens wat werk van de tekstschrijver en vraag, indien gewenst, om voorbeelden van verschillende soorten content in meerdere stijlen. Spreekt het werk je aan? Dan kun je verder. Is het toch niet helemaal wat je had verwacht? Vraag dan om links bij je tweede keuze.

Als je bijvoorbeeld een schaatsen webshop hebt of een online dierenwinkel dan kunnen deze links bijdragen aan de vindbaarheid van je website.

5. Tijd voor een gesprekje!

Spreekt het eerdere werk van de tekstschrijver je aan? Dan is het tijd voor een gesprekje. Natuurlijk gaat veel van de communicatie tegenwoordig via de mail, maar het is toch een ander sfeertje. Maak eens een afspraak voor een telefoongesprek.

Tijdens dit telefoongesprek merk je al snel of de tekstschrijver écht naar je luistert, of deze met goede ideeën komt én of deze inzicht heeft in jouw behoeften. Natuurlijk merk je ook direct of het klikt. Zeker wanneer je een langdurige samenwerking wilt aangaan is dit ook niet geheel onbelangrijk.

6. Bespreek de opdracht(en)

Plaats niet direct een opdracht zonder deze besproken te hebben. Leg voor wat je nodig hebt en wat je verwachtingen zijn. Een goede tekstschrijver zal eerlijk aangeven of deze over de juiste kwaliteiten beschikt om de opdracht naar verwachting uit te voeren. Als de nodige expertise in huis is, dan kun je de prijs overleggen. Houd er rekening mee dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten, maar bedenk je ook dat een uitzonderlijk schrijftalent elke cent waard is!

7. Vertrouw op de goede tekstschrijver

Heb je de opdracht eenmaal geplaatst bij de tekstschrijver? Vertrouw dan op het uitzonderlijke schrijftalent waar je voor hebt gekozen. Een tekstschrijver is niet in staat om alle talenten, kwaliteiten en creativiteit op de content los te laten als hij of zij aan te veel zaken gebonden is. Geef aan wat voor content je nodig hebt en leg uit wat het doel van de content is.

Stuur geen document met vaste koppen waar de tekstschrijver een alinea onder mag schrijven. Dit staat het schrijftalent in de weg en gaat ten koste van de kwaliteit van jouw content. Zonde! Laat de tekstschrijver vrij en vertrouw op zijn of haar kunnen. Dan komt het zeker goed!

Plaats een reactie