Google RankBrain is inmiddels al een tijd in gebruik. In oktober 2015 liet Google voor het eerst vallen dat Google RankBrain was ontwikkeld, maar op dat moment was het al een aantal maanden actief zonder dat wij het wisten. Het is een zogenaamd zelflerend systeem, waardoor de ontwikkelingen steeds verder gaan. Op de helft van 2016 was het systeem volledig uitgerold en optimaal actief. Dit betekent dat Google RankBrain in 2017 veel sterker wordt en dit is iets om rekening mee te houden op je website en in je webwinkel.

Google RankBrain???

Het kan natuurlijk zijn dat je het helemaal gemist hebt en nu geen idee hebt waar dit over gaat. Voor iedereen die Google RankBrain nog niet kent zullen we het kort uitleggen. Wie het wel al kent kan natuurlijk een stukje door scrollen.

Google RankBrain is een AI-systeem. AI staat voor Artificial Intelligence. We hebben het, in het Nederlands, dus over ‘kunstmatige intelligentie’. Het systeem werkt zo subtiel dat je niet merkt dat het voortdurend aanwezig is in Google. Hierdoor wist Google ook geheim te houden dat het systeem al een aantal maanden actief was voordat dit daadwerkelijk een keer werd genoemd in de media. We hebben het over een algoritme dat de taak heeft om zoekopdrachten te ‘begrijpen’. Door de zoekopdrachten te begrijpen kunnen de zoekresultaten veel beter worden afgestemd op de zoekopdrachten. Het doel van Google RankBrain als machine-learning systeem is dus eigenlijk het optimaliseren van de resultaten die worden weergegeven na een zoekactie.

Op de derde plaats van belangrijkste ranking factoren

Google maakt gebruik van zo ongeveer tweehonderd verschillende factoren om te bepalen welke websites en webwinkels nu goed gerankt mogen worden en welke best een beetje onderaan mogen bungelen. Het is vrijwel onmogelijk om op je website of in je webwinkel rekening te houden met al deze factoren. D-Write One is op het moment bezig met het vaststellen en analyseren van alle factoren die worden gebruikt. Wij zullen de resultaten komende zomer met jullie delen. Toch kunnen we nu wel al mededelen dat het gewoon niet mogelijk is om met alle factoren bewust rekening te houden. Dan is het natuurlijk aan te raden om je te focussen op de meest belangrijke ranking factoren. In de top 3 vinden we dan links, inhoud en op de derde plaats, jawel, Google RankBrain!

Hoe houd je rekening met Google RankBrain?

In ons eerdere blogartikel ‘7 Tips voor goede content’ haalden we al aan dat single keywords niet meer zo effectief zijn en dat je beter kunt kiezen voor langere zoektermen, ondersteunende keywords, synoniemen en wisselingen tussen enkelvoud en meervoud. Dit heeft alles te maken met de focus op Google RankBrain. Het systeem is bedoeld om te begrijpen wat je nu eigenlijk zoekt. Dit betekent dat de zoekmachine steeds meer zal kijken naar wat je echt wilt weten en minder naar de manier waarop je hiernaar vraagt. Voorheen was het zo dat Google echt keek naar de woorden die je gebruikte in je zoekopdracht om informatie te vinden. Vervolgens werden er resultaten gegeven die deze woorden ook bevatten. Soms handig, maar totaal niet praktisch als je juist naar iets zoekt waarvan je de naam bijvoorbeeld niet weet. Wij geven je een voorbeeld:

  • Zoekopdracht: ‘Zo’n ding met een punt voor wiskunde’
  • Zoekresultaten voorheen: ‘Wiskundepunten, potloden, wiskundeonderwijs enz.’
  • Zoekopdracht: ‘Zo’n ding met een punt voor wiskunde’
  • Eerste zoekresultaat met Google RankBrain: ‘Wiskunde: afstanden met passer en hoeken combineren’

Bij het lezen van het woord ‘passer’ komt het welbekende ‘oh ja-moment’.

Google RankBrain biedt meer relevante zoekresultaten

Google gaat met de komst van RankBrain dus steeds beter begrijpen wat je wilt weten. In het bovenstaande voorbeeld waren we natuurlijk op zoek naar een passer, maar dit woord gebruikten we niet in de zoekopdracht. Toch komt het woord ‘passer’ wel voor in het eerste zoekresultaat. Google lijkt nu dus te weten waar jij het over hebt. Uiteindelijk draait het er allemaal om dat je met de meest vreemde omschrijvingen aan het einde van het verhaal nog steeds kunt vinden wat je zoekt.

Echte killer content wordt dus nog belangrijker

Google RankBrain blijft leren, waardoor het systeem steeds meer dingen zal begrijpen en ook steeds beter in staat is om de best passende resultaten te laten zien, ook wanneer de zoekopdracht niet helemaal helder is. Google zal begrijpen dat ‘een fiets voor twee personen’ en tandem is en dat ‘een scherp rolding voor je pizza’ een pizzasnijder is, bij wijze van spreken. Hier moet je in je content ook rekening mee houden. Schrijf interessante content, lange content en content met veel synoniemen en ondersteunende keywords. Kwalitatieve content wordt dus veel belangrijker dan de focus op keywords.

Keywords blijven wel een rol spelen

Google RankBrain wordt steeds belangrijker, maar dit betekent niet dat keywords helemaal niets meer voor je doen. Wel betekent het dat het zomaar mogelijk is dat het eerste zoekresultaat in Google helemaal geen focus keyword bevat, waardoor je hier dus wel minder op in kunt spelen. Ongeveer 1 op de 7 ingevoerde zoekopdrachten die in Google worden ingevoerd zijn nooit eerder ingevoerd op die manier. Dit betekent dat Google RankBrain leert van 1 op de 7 zoekopdrachten. Het systeem wordt met iedere 7 zoekopdrachten dus sterker en dat gaan we in 2017 zeker merken!

Je content direct laten aanpassen?

Kan jouw content wel wat beter, sterker, informatiever of kwalitatief hoogwaardiger? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op. Wij schrijven graag jouw killer content!