Google update BERT is inmiddels actief. Misschien heb je al gemerkt dat je zoekresultaten nét iets anders en nét iets beter zijn, maar het kan zeker ook zijn dat je er nog niets van gemerkt hebt. Voor bedrijven is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de aanwezigheid van Google update BERT. Het algoritme van de zoekmachine is anders. Veel bedrijven proberen met hun teksten, zoals zakelijke blogs, optimaal in te spelen op het algoritme van Google. Met de komst van update BERT is ineens alles anders. D-Write One vertelt je er natuurlijk graag meer over.

 

Wat is Google update BERT nu precies?

Laten we bij het begin beginnen. Wat is Google update BERT nu eigenlijk? BERT is een afkorting van Bidirectional Encoder Representations from Transformers. De directe vertaling hiervan is: Bidirectionele encoderrepresentaties van transformatoren. Ja, daar kunnen we eigenlijk nog niks mee!

Als we de term helemaal uit gaan pluizen, dan komen we op een uitleg die een stuk eenvoudiger is. BERT wordt door Google gebruikt om de context van zoekopdrachten beter te begrijpen en om de betekenis van afzonderlijke woorden nauwkeuriger te kunnen interpreteren. Diverse wiskundige modellen staan aan de basis van update BERT en deze modellen worden ‘Transformers’ genoemd. Daar komt dus het laatste stukje van de term vandaan.

 

Google update BERT is een gigantische update!

Google staat nooit stil. Dat weet iedereen. Hier en daar worden er steeds dingetjes aangepast waar je als bedrijf weer mooi op in kunt spelen. Kleine updates zijn er meer dan genoeg en zijn vaak niet het vermelden waard. Je ziet ze vanzelf verschijnen en je kunt er makkelijk op inspelen. Eens in de paar jaar hebben we te maken met een grotere update, ofwel een grote verandering in het algoritme van Google, en daar is de Google update BERT er één van. Misschien ben je bekend met eerdere grote updates die we al achter ons hebben liggen:

  • Panda
  • Hummingbird
  • RankBrain

In de laatste 5 jaar hebben we niet te maken gehad met een Google update die zo groot was als deze nieuwste update, BERT. Het is daarom heel belangrijk om nader kennis te maken met deze update en met alle veranderingen die Google update BERT met zich meebrengt.

 

Wat is het doel van Google update BERT?

Over het algemeen heeft een grote update meerdere doelen, waarbij er één doel kan worden gezien als ‘focusdoel’. Dit doel is dus het meest belangrijk. Het focusdoel van Google update BERT is het verbeteren van de interpretatie van complexere longtail zoekopdrachten. Mensen die gebruik maken van de zoekmachine kiezen steeds vaker voor het invoeren van longtail keywords, ofwel zoekopdrachten die minstens 3 woorden bevatten. Het is aan Google om uit te puzzelen wat deze combinatie van woorden nu precies betekent. Google moet vaststellen wat de context is en daar ging het nogal eens mis. BERT brengt hier verandering in en zorgt ervoor dat de context veel beter begrepen wordt. Hierdoor zijn de zoekresultaten in Google vanzelfsprekend ook een stuk beter.

 

Het begrijpen van de semantische context

Google maakte nogal eens wat fouten, vooral doordat de zoekmachine nauwelijks in staat was om de context van een zoekopdracht te begrijpen. De zoekmachine brengt hier nu verandering in met de Google update BERT. Door gebruik te maken van natuurlijke taalverwerking is Google nu, na de update, veel beter in staat om de semantische context van een zoekopdracht te begrijpen. Makkelijk gezegd: Google kan nu meer betekenis geven aan taalkundige constructies, zoals losse woorden en complete zinnen.

 

Google update BERT is anders dan eerdere updates

Eerdere grote updates van Google, zoals Panda, Hummingbird en RankBrain, hebben we allemaal ‘overleefd’. We hebben ermee leren omgaan en het omgaan met Google update BERT zal wel even gemakkelijk gaan… Toch? Niet helemaal waar! Het is namelijk zo dat de BERT update heel anders in elkaar steekt dan de eerdere grote updates. De eerdere grote updates brachten namelijk vooral verandering in de manier waarop gegevens werden gerangschikt of geïndexeerd. Google update BERT heeft hier in de basis helemaal niets mee te maken. Deze update zorgt er vooral voor dat Google de context van een zoekopdracht probeert te identificeren om relevantere zoekresultaten aan te kunnen bieden. Zeker de resultaten van Conversational Search en Voice Search zullen sterk verbeteren in de nabije toekomst.

 

Is Google update BERT wel interessant voor Nederlandse websites?

Google heeft de update niet overal tegelijk uitgerold. In Amerika en in het Verenigd Koninkrijk werden de effecten van Google update BERT als eerst gezien. In december 2019 rolde Google wereldwijd de nieuwe update uit in meer dan 70 talen. Google Featured Snippets zijn beschikbaar in 25 talen en voor al deze 25 talen is Google update BERT inmiddels ook uitgerold. Dit betekent dus ook dat BERT niet alleen effect heeft op de organische resultaten, zoals in eerste instantie wel verwacht werd. BERT is inmiddels ook actief in Nederland en dat betekent dat het zeker een update is waar Nederlandse ondernemers kennis mee zouden moeten maken. De update kan je namelijk je goede posities in Google kosten!

 

Google móest verbeteren

Voor Google was het gewoonweg noodzakelijk om met een nieuwe update te komen die een grote impact zou hebben. Google was eigenlijk vooral nog op shorttail keywords ingesteld en begreep weinig van longtail keywords. De zoekmachine kon het verband tussen de woorden binnen een longtail keyword niet vinden en begreep daarom eigenlijk niet wat je nu precies wilde weten. De gebruikers van Google maken steeds meer gebruik van longtail keywords (70% van de zoekopdrachten), waardoor het voor de zoekmachine écht noodzakelijk werd om de context te begrijpen. Alleen dan kunnen er écht relevante resultaten worden aangeboden.

 

Hoe speel je in op Google update BERT?

De grote vraag blijft natuurlijk vooral hoe je nu inspeelt op de veranderingen in het algoritme van Google. Hoe wérkt Google update BERT voor jouw website? Google heeft zelf duidelijk aangegeven dat het écht niet mogelijk is om je website te optimaliseren voor de BERT update. De update spitst zich toe op de context in content en daarom is het vooral belangrijk om waardevolle, goed geschreven en relevante content te publiceren. Je kunt de zoekmachines, dus niet alleen Google, voeden met fantastische inhoud. Een voedende hand wordt altijd beloond! Dit betekent dus wel dat het nu écht tijd is om te stoppen met ‘abracadabra-taal’.

 

Stop met ‘abracadabra-taal’

Inspelen op Google update BERT gaat niet, maar het publiceren van waardevolle content wordt wel éxtra aangeraden sinds de update. Je kunt dus geen SEO technieken toepassen om goed in de smaak te vallen bij BERT. Het enige wat je kunt doen is focussen op goede inhoud en dat betekent dat je nu écht geen gebruik meer maakt van ‘abracadabra-taal’. Hiermee bedoelen we slecht leesbare tekst die duidelijk voor de zoekmachine is geschreven. Zo zijn er nog altijd bedrijven die voegwoorden of lidwoorden weglaten in keywords, omdat zoekers deze woorden ook vaak weglaten in hun zoekopdracht. Stop ermee! Dit kan je echt tegen gaan werken nu we te maken hebben met BERT. Daarnaast is het voor je online bezoekers ook echt geen pretje om dergelijke inhoud te lezen.

 

Google update BERT: wat is ons advies?

We hebben het hierboven eigenlijk al aangegeven. Hoe ga je om met je content nu je te maken hebt met BERT? Wij adviseren je om vooral gewoon goede, waardevolle en relevante content te publiceren. Schrijf je content zonder aan de zoekmachine of aan BERT te denken. Schrijf vooral om je doelgroep aan te spreken. Dáár gaat het om, en dat is BERT met ons eens!

 

Wil jij goede, relevante en waardevolle content op je website publiceren, bijvoorbeeld in de vorm van blogs, maar besteed je het schrijfwerk zelf liever uit? Dan ben je bij D-Write One natuurlijk altijd welkom. Kies bijvoorbeeld voor een blogabonnement!