Hoeveel woorden of karakters per (blog)post?

Hoeveel woorden heeft een blog nodig om optimaal effectief te zijn? En hoe zit het met de titel van een blog? Hoeveel karakters moet een Facebook post hebben om goed te scoren? En hoe zit dat met het onderwerp van je e-mails?

 

Hoeveel woorden je gebruikt is belangrijk

Onderzoek heeft aangetoond dat het heel belangrijk is om in bepaalde situaties goed te letten op hoeveel woorden of hoeveel karakters je gebruikt. Bij dit Amerikaanse onderzoek kwam ook naar voren dat de best bekeken YouTube video’s gemiddeld 3 minuten lang zijn en dat de best scorende TED Talks 18 minuten duren. Een succesvolle slideshowpresentatie heeft 61 slides en duurt daarmee zo’n 6 minuten. De beste podcasts duren gemiddeld 22 minuten.

 

Hoe zit het met je blogposts?

D-Write One is natuurlijk dagelijks met woorden en karakters bezig, voornamelijk voor blogs. Bedrijven die de blogs laten schrijven door ons verwachten goed scorende teksten. Terecht, want daar betalen zij voor. Doe je het liever zelf? Dan is het volgens het onderzoek goed om je te houden aan onderstaande adviezen.

 

Hoeveel woorden heeft een blog nodig?

De best scorende blogteksten hebben maar liefst 1.600 woorden. Dat is nogal wat! Het is voor te stellen dat je dat niet altijd gaat redden, zeker niet als je dagelijks of om de dag een blog wilt publiceren. Probeer je dan te houden aan minimaal 500 woorden.

 

Hoe zit het met je blogtitel?

Een sterke blogtekst heeft natuurlijk ook een goede titel nodig. Zonder goede titel kan je blog uitstekend zijn en toch niet optimaal scoren. De beste blogtitels zijn die met 6 woorden. Waarom? Omdat alleen de eerste 3 woorden en alleen de laatste 3 woorden worden gelezen. Door er 6 te kiezen zorg je er dus voor dat de lezer geen woorden overslaat.

 

Karakters en woorden in een alinea

Het is volgens het onderzoek het best om de eerste zin van een alinea kort te houden. De eerste zin is namelijk de regel die gelezen wordt om te bepalen of de rest van de alinea ook gelezen wordt. Deze eerste zin van elke alinea zou het best tussen de 40 en de 55 karakters moeten bevatten. De alinea zelf mag maximaal 150 woorden bevatten.

 

De maximale lengte van title tags

Te lange title tags zorgen ervoor dat deze in de zoekresultaten van Google zomaar ergens worden afgesneden, vaak midden in een woord. Dit is heel vervelend. Een te korte title tag zorgt juist weer voor verwarring. Het is door het beperkte aantal woorden niet helemaal duidelijk waar het over gaat. Dit is in de meeste gevallen per definitie oninteressant om te lezen. Je title tags zijn optimaal wanneer je deze vult met precies 55 karakters.

 

De URL van je blog

Veel bedrijven plaatsen natuurlijk een blog op de eigen zakelijke website. Er zijn ook steeds meer mensen, particulieren en professionals, die een aparte website voor een blog realiseren. De professionals combineren een extern blog met een intern blog, met name ook voor meer mogelijkheden op het gebied van linkbuilding. Heb je een nieuw domein nodig? Zorg er dan het liefst voor dat de URL niet meer dan 8 tekens bevat. Korte URL’s doen het aanzienlijk beter.

 

Hoe zit het met social media?

Hoeveel woorden of karakters moet je nu gebruiken om goed te scoren op social media? Het is bekend dat het vaak niet wenselijk is om ellenlange posts op social media te plaatsen. Toch kan een tekort aan woorden of karakters de power uit je post halen. Hieronder vind je een overzicht van hoeveel woorden of tekens je nodig hebt voor de diverse sociale kanalen.

 

Hoeveel woorden heeft een LinkedIn update nodig?

Hierin is een verschil te vinden. Gaat het om een update in de B2B sfeer? Dan krijgen de LinkedIn posts met 16-26 woorden de meeste shares en comments. Ben jij juist een B2C professional die indruk wil maken op LinkedIn? Dan heeft een post 21-25 woorden nodig om hetzelfde resultaat te bereiken, maar dan in de B2C sfeer.

 

Hoeveel karakters in een tweet?

Op Twitter hebben we natuurlijk te maken met een beperkt aantal karakters dat we per tweet mogen gebruiken. Toch is het advies om nóg minder karakters te gebruiken. De tweets met 70 tot 100 karakters krijgen tot wel 17 procent meer aandacht dan de kortere en de langere tweets.

 

Posts op Google+

Lang niet iedereen gebruikt Google+, maar het wordt wel steeds populairder om ook hiermee aan de slag te gaan. Het is belangrijk om hier vooral aandacht te besteden aan je headline. Wanneer deze niet optimaal is, dan kun je het wel vergeten. Google+ headlines van 60 karakters zijn het meest succesvol.

 

Hashtags gebruiken op Instagram

Instagram is natuurlijk het sociale kanaal voor beeldmateriaal. Je wordt pas succesvol als je ook goed gebruik weet te maken van hashtags. Posts op Instagram met 11 hashtags zijn het meest effectief. Hierbij moet je ook rekening houden met het aantal karakters per hashtag. Probeer dit op 6 tekens te houden. Begin een hashtag niet met een cijfer, tenzij het echt niet anders kan.

 

Relatief korte Facebook posts

Relatief korte Facebook posts doen het beter dan de langere posts. Het onderzoek geeft aan dat een post op Facebook maar liefst 86 procent méér weet te bereiken wanneer deze slechts 40 karakters bevat. Dit is gemeten ten opzichte van langere Facebook posts.

 

Hoeveel woorden in je e-mail?

E-mailen.. De meesten doen het dagelijks tegenwoordig. We e-mailen offertes, we vragen informatie aan via een e-mail en we versturen natuurlijk digitale nieuwsbrieven en andere mailings. Ook in e-mails kunnen we rekening houden met de hoeveelheid woorden en karakters.

 

Hoeveel woorden heeft een e-mail nodig?

Een goede e-mail is relatief kort, maar er is wel verschil tussen de diverse soorten e-mails. Een digitale nieuwsbrief mag bijvoorbeeld wel 700 woorden lang zijn. Het gaat dan om een nieuwsbrief waar men zich voor heeft ingeschreven. Gaat het om een algemene mailing die verzonden wordt naar iedereen waar je een e-mailadres van hebt? Dan moet de tekst de helft korter zijn.

 

Het onderwerp van je e-mail

Het onderwerp van je e-mail is eigenlijk nog belangrijker dan de inhoud. Als je onderwerp goed in elkaar steekt, dan hoef je minder rekening te houden met het aantal woorden in de e-mail zelf. Natuurlijk moet de inhoud wel interessant zijn! Toch, goede aandacht voor je onderwerp kan het succes van je e-mail vergroten. Het is namelijk zo dat je de click rate en de open rate kunt verhogen wanneer je het onderwerp houdt tussen de 28 en 39 tekens.

 

Het is een beetje ‘keyword density-achtig’

Voorheen moesten we rekening houden met een keyword density in teksten, waardoor we meer met de keywords bezig waren dan met de tekst. We hebben allemaal gezien dat keyword density n het verleden zorgde voor teksten van mindere kwaliteit, gewoon omdat de focus lag op woordherhaling. Keyword density bestaat inmiddels niet meer, gelukkig. Dat wil zeggen, het werkt niet meer. Moeten we ons dan nu gaan houden aan een bepaald aantal woorden en karakters in e-mails, blogs en social media posts?

 

Ons advies

Je kunt altijd kijken waar je op uitkomt. Wijk je veel af van het advies? Dan kun je ervoor kiezen om wat te sleutelen aan de tekst. Heb je een sterke blogpost of een sterke social media update met meer of minder woorden of karakters? Sterke content gaat altijd boven de adviezen. Wijzig het dan niet, maar publiceer het zoals het is. Wanneer je te veel vast gaat houden aan hoeveel woorden of karakters je moet gebruiken, dan wordt de kwaliteit minder. De focus op de kwaliteit en het bereik moet altijd boven de focus op de hoeveelheid woorden of karakters staan. Voor de duidelijkheid; dit artikel heeft ruim 1.300 woorden. Wij kunnen ervoor kiezen om er nog zo’n 300 woorden bij te schrijven, maar dat zou niets toevoegen. Om de kwaliteit te behouden laten we het hier dus bij 🙂