5 Tips om een hogere ranking te scoren

Een hogere ranking scoren in zoekmachines, zoals natuurlijk Google en Bing, staat toch wel op de wishlist van veel ondernemers. Laten we Google als voorbeeld nemen, gewoon omdat dat de meest gebruikte zoekmachine is. Een hogere ranking in Google scoren valt niet mee wanneer je je bedenkt hoe belachelijk veel resultaten er op een enkele zoekterm worden getoond. We willen je natuurlijk niet ontmoedigen, maar bereid je voor op een lang proces waar veel aandacht aan besteed moet worden. Een hogere ranking in Google, of in elke andere zoekmachine, verkrijg je niet in nachtje slapen.

 

Tips voor een hogere ranking

Wil jij een hogere ranking in Google en andere zoekmachines, dan is het tijd om aan de slag te gaan. Doe dit niet zomaar in het wilde weg, want meestal ga je dan net de verkeerde kant uit. Denk goed na over de stappen die je onderneemt en de gevolgen die deze stappen met zich mee kunnen brengen. Wij houden ons dagelijks bezig met SEO (Search Engine Optimization) en zetten alles op alles om een hogere ranking in zoekmachines te realiseren voor onze klanten. Toch is het voor ons, en voor elke andere professional, gewoonweg niet mogelijk om een eerste plek in Google te garanderen. We zullen het altijd proberen, maar garanderen is wel even iets anders. Wil jij zelf aan de slag om een hogere ranking in Google en andere zoekmachines te scoren? Houd je dan vast aan onderstaande tips en je komt zeker een stuk verder!

 

1. Zorg voor foutloze content

Een hogere ranking ga je niet krijgen als je veel spel- en typefouten in je content hebt staan. Iedereen, ook ervaren en ‘doorgewinterde’ tekstschrijvers en copywriters, maken typefouten. Je kunt er echt van overtuigd zijn dat een tekst foutloos is en na verloop van tijd toch nog een foutje ontdekken. Schrijf je content, laat het een dag liggen en lees het dan na om de eventuele spel- en typefouten eruit te halen. Schrijf je in Word? Vertrouw dan niet volledig op de spelling- en grammaticacontrole. Als een verkeerd geschreven woord ook een woord is, dan zal deze niet snel als fout worden aangegeven. Je schrijft over ‘trappen’, maar tikt per ongeluk een keer ‘tappen’, bijvoorbeeld. URL’s worden ook nooit als fout aangegeven, maar er kan natuurlijk wel een lettertje missen. Controleer en publiceer. Doe dit nooit andersom. Eerder al hebben wij je tips gegeven om de meest gemaakte fouten te voorkomen. Je kunt natuurlijk ook altijd gebruik maken van een proeflezer.

 

2. Gebruik geen voorbeeldtekst

Als je onvoldoende informatie hebt om een goede tekst te kunnen schrijven, dan verzamel je natuurlijk de nodige extra informatie via een zoekmachine. Logisch ook, want je wilt je tekst wel zo compleet mogelijk maken. Helemaal prima, maar leg je verzamelde informatie van andere websites niet naast je eigen tekst als voorbeeldtekst. Het komt voor dat er een stuk tekst gekopieerd wordt naar Word en dat hierboven de eigen tekst wordt geschreven aan de hand van de onderstaande tekst van een ander. Dit is niet aan te raden. Het risico is te groot dat je delen tekst bijna letterlijk overneemt en wanneer een deel van je content overeen komt met bestaande content kun je een hogere ranking wel vergeten. Wil je informatie van een ander gebruiken? Lees de informatie dan aandachtig, leg de tekst weg en schrijf een heel nieuwe tekst vanuit jezelf.

 

3. Maak er geen ‘keywordparade’ van

Jaren geleden had je binnen no-time een goede plek in Google te pakken door de beste keywords veel te herhalen in je content. Makkelijk natuurlijk, maar Google is daar toch wel op teruggekomen. Online content bestond uit een verzameling van keywords en de informatieve waarde van de content was 0,0. Hooguit! Je kunt nu echt geen hogere ranking in Google meer scoren door een ‘keywordparade’ van je content te maken. Integendeel! Veel mensen denken dat het verwerken van keywords het doel van een tekst is, maar dit is niet waar. Het doel van een tekst is het bieden van waarde aan de lezer. Een hogere ranking in Google en andere zoekmachines mag dan ook niet het doel zijn van content, want dit gaat ten koste van de kwaliteit van de content. Focus je op de lezer en niet op de zoekmachine.

 

4. Een hogere ranking door killercontent

Schrijf jij teksten van 250 woorden? Doe geen moeite, want dat heeft totaal geen zin. Korte teksten worden zelden gewaardeerd, vooral omdat de content dan gewoonweg te weinig waarde heeft. Je hebt killercontent nodig. Eerder al gaven wij je 7 tips voor goede content. Gebruik deze tips om echte killercontent op je website te realiseren. Zorg voor informatieve content, voor content die men graag wil delen met anderen en vooral ook voor véél content! Een tekst van 750 woorden doet het altijd beter dan een tekst van 250 woorden. Maak je content lang, waardevol en uniek om een hogere ranking in Google en andere zoekmachines te scoren.

 

5. Blijf zo actief mogelijk

Google houdt van actieve websites. We hebben dit al zo vaak gezegd en we kunnen het niet genoeg herhalen. Zoekmachines gunnen actieve websites een hogere ranking dan inactieve websites. Een zakelijke website kan mooi ingericht zijn met vaste pagina’s, maar zal het altijd verliezen van een zakelijke website met een berichtenpagina die up to date wordt gehouden. Wij gaven je al wat interessante infographics om je te laten zien waarom bloggen als bedrijf zo belangrijk is. Met één blog per maand maak je al een verschil, maar beter is het natuurlijk om écht regelmatig iets te publiceren. Eens per week is beter dan eens per maand en vijf maal per week is weer beter dan eens per week. Of je nu twee of twintig blogs per maand publiceert, ga altijd voor killercontent! Uiteraard kun je er ook voor kiezen om een blogabonnement af te sluiten, zodat je zeker weet dat je zakelijk blog goed geregeld is en deze optimaal bijdraagt aan een hogere ranking in de zoekmachines.

 

Een hogere ranking in Google?

Heb jij een fantastische website, maar krijg je het gewoon niet voor elkaar om een hogere ranking in Google en andere zoekmachines te scoren? D-Write One helpt je natuurlijk graag met het optimaliseren van je zakelijke website. Kijk eens bij onze blogabonnementen of laat SEO-content van professionele kwaliteit schrijven. Wil jij meer weten? Je kunt natuurlijk altijd vrijblijvend contact opnemen voor meer informatie.