Algemeen

Kwaliteit en kwantiteit: de verdiensten zijn gelijk!

Kwaliteit en kwantiteit.. In de wereld van tekstschrijvers vind je het allebei. Wanneer je zoekt naar een tekstschrijver, dan kun je zoeken naar een tekstschrijver die gaat voor kwaliteit of naar eentje die kiest voor kwantiteit. Er is geen goed of slecht. Je keuze is vooral afhankelijk van je wensen. Kwaliteit en kwantiteit worden nogal eens verward. Dit kan je duur komen te staan.

* Mocht je hier terecht zijn gekomen omdat je een tekstschrijver zoekt die kwantiteit levert, dan moeten we je teleurstellen.

Wanneer kwaliteit en kwantiteit worden verward..

Als kwaliteit en kwantiteit per ongeluk worden verward, dan kan dit je veel kosten. Dit hoeft niet per se financieel te zijn. Als je voor kwaliteit kiest en eigenlijk voor kwantiteit had moeten gaan, dan kan het je financieel vies tegenvallen. Kies je juist voor kwantiteit, maar had je voor kwaliteit moeten kiezen? Dan kan het je weer andere zaken kosten, zoals je online geloofwaardigheid. Wanneer je deze fout weer goed wilt maken, dan moet je nieuwe teksten bestellen. Dit kost dan natuurlijk weer wel geld. Het is dus belangrijk om kwaliteit en kwantiteit niet met elkaar te verwarren. Het SVDJ schreef laatst het artikel ‘Robots voor de kwantiteit, journalisten voor de kwaliteit‘. De titel spreekt voor zich (denken wij).

Wanneer kies je voor kwaliteit?

Kwaliteit is heel belangrijk wanneer je de teksten open op je website wilt plaatsen. Webteksten moeten aan veel regels voldoen om goed ontvangen te worden, zowel door de bezoekers van de website als door de zoekmachines. In een kwalitatief hoogwaardige tekst zitten geen fouten. De tekst is fijn leesbaar, spreekt het juiste publiek aan en kent een mooie indeling. Je kiest voor kwaliteit wanneer je waardevolle content verwacht. Tekstschrijvers die kwaliteit leveren zijn goed opgeleid en hebben veel ervaring in het schrijven van de meest uiteenlopende teksten.

Wanneer kies je voor kwantiteit?

Je kunt voor kwantiteit kiezen wanneer je vooral heel veel tekst nodig hebt op de korte termijn. Je hecht niet heel veel waarde aan de kwaliteit van de teksten. Het snel ontvangen van veel content heeft de prioriteit. De tekstschrijver hoeft over het algemeen geen vooronderzoek te doen en ook een zoekwoordenonderzoek hoeft niet te worden uitgevoerd.

Het komt vaker voor dat mensen voor kwantiteit kiezen om landingspagina’s en linkbuildingpagina’s te vullen. Tekstschrijvers die vooral veel schrijven en geen aandacht besteden aan het toevoegen van waarde hebben vaak geen relevante opleiding en geen ervaring met het schrijven van kwalitatief hoogwaardige (SEO)teksten.

Waar kun je het best voor kiezen?

Als je moet kiezen tussen kwaliteit en kwantiteit, dan is het over het algemeen beter om voor kwaliteit te kiezen. Google is erg gesteld op kwalitatief hoogwaardige content en houdt niet zo van ‘matige’ teksten zonder inhoud. Eigenlijk kun je voor jezelf heel makkelijk bepalen of jij voor kwaliteit moet kiezen of voor kwantiteit.

Dit doe je door jezelf de volgende vraag te stellen: Wil ik méér of wil ik beter? Wil jij vooral méér content op je website? Dan kun je voor kwantiteit kiezen. Je zet kwaliteit dan op een (veel) lager pitje. Wil jij vooral betere content? Dan ga je natuurlijk voor kwaliteit.

Prijsverschil tussen kwaliteit en kwantiteit

Een tekstschrijver die kwaliteit levert besteedt natuurlijk veel meer aandacht aan de content net als een webdesignbureau in Haarlem. Teksten worden pas geschreven na een gedegen onderzoek. Er wordt aandacht besteed aan de juiste opbouw, aan het bereiken van de juiste doelgroep, aan de leesbaarheid, aan het gebruik van keywords en bijvoorbeeld linkopties. De tekst wordt gecheckt, bijgewerkt, gecheckt, bijgewerkt en nog eens gecheckt. De content gaat pas naar de opdrachtgever wanneer deze 100% in orde is en goed voor lezers én zoekmachines.

Een tekstschrijver die kwantiteit levert schrijft. That’s it. De tekstschrijver begint met typen, stopt niet meer tot het nodige aantal woorden is bereikt en stuurt het direct door. Hierdoor zitten er vaak onnodige fouten in. De informatieve waarde is laag, dus is de prijs ook lager. Wanneer we kijken naar de gemiddelde prijzen voor een tekst van 1.000 woorden, dan is het verschil € 90,-.

Berekening verdiensten kwaliteit en kwantiteit

Het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit is dus € 90,- gemiddeld op teksten van 1.000 woorden. Tekstschrijvers die gewoon heel veel tekst leveren in korte tijd (kwantiteit) laten de kwaliteit varen en kunnen hierdoor € 0,01 per woord rekenen. Zij vragen dus gemiddeld € 10,- voor een tekst van 1.000 woorden.

Tekstschrijvers die kwaliteit leveren vragen gemiddeld € 0,10 per woord. Voor een tekst van 1.000 woorden wordt er dus € 100,- in rekening gebracht. Tekstschrijvers die een tientje voor de tekst rekenen schrijven de tekst in 10 – 15 minuten gemiddeld. Zij verdienen dan dus € 40,- tot € 60,- per uur. De tekstschrijver die kwaliteit levert doet er gemiddeld 2,5 uur over om de tekst aan te kunnen leveren. Deze verdient dus gemiddeld € 40,- per uur.

Kwaliteit en kwantiteit: de verdiensten zijn gelijk

Zoals je in de berekening hierboven kunt zien verdient een ‘kwaliteit-tekstschrijver’ dus ongeveer evenveel als een ‘kwantiteit-tekstschrijver’. Vaak verdient de tekstschrijver die kwaliteit levert nog net iets minder dan de tekstschrijver die voor kwantiteit gaat. De ‘kwantiteit-tekstschrijver’ tikt harder en de ‘kwaliteit-tekstschrijver’ denkt harder.

Voor de opdrachtgever is er natuurlijk wel een belangrijk verschil. Deze kan voor € 100,- een tekst van 1.000 woorden van hoge kwaliteit krijgen of 10.000 woorden content van matige of slechte kwaliteit. Uiteindelijk draait het erom wat voor jou belangrijk is. Maak je keuze dus altijd bewust tussen kwaliteit en kwantiteit.