Long tail keywords gebruiken voor SEO is heel verstandig, maar er zijn nog maar weinig bedrijven die dit daadwerkelijk doen. Het gebruik van long tail keywords voor SEO wordt nog vaak onderschat. Dit is zonde, want juist door deze specifieke keywords te gebruiken kun je vaak op de eerste pagina in Google terecht komen, ook wanneer je veel concurrentie hebt.

 

Long tail keywords en short tail keywords

Veel bedrijven willen wel long tail keywords gebruiken voor SEO, maar weten niet goed hoe of wat. Zo wordt er wel vaker gedacht dat ‘fiets’ een short tail keyword is en dat ‘fiets kopen’ een long tail keyword is. Men denkt dat een zoekterm van twee woorden al long tail is. Dit is niet het geval. Ook ‘fiets kopen’ is nog altijd een short tail keyword. Het is te ‘makkelijk’. Een short tail keyword is een zoekwoord of een korte zoekwoordencombinatie die relatief algemeen is. Een long tail keyword is een zoekwoordencombinatie die langer en specifieker is. ‘Sparta Pick Up Smart Electric damesfiets kopen’ is bijvoorbeeld een long tail keyword.

 

Wordt daar dan wel op gezocht?

Dit is precies wat bedrijven tegenhoudt om long tail keywords voor SEO te gebruiken. Men vraagt zich sterk af of hier wel op gezocht wordt. Wat nu als wij je vertellen dat 3 van de 4 zoekopdrachten op long tail keywords zijn gebaseerd? Zoekers weten ook dat resultaten te algemeen en vaak niet passend zijn wanneer er wordt gezocht op short tail keywords. Daarom gaan steeds meer mensen bewust zoeken op long tail keywords. Zo’n 75 procent van de Google-gebruikers in Nederland doet dit al. Er wordt dus juist heel veel gezocht op long tail keywords.

 

Wat zijn de voordelen van long tail keywords voor SEO?

Long tail keywords gebruiken voor SEO levert je veel voordelen op ten opzichte van het gebruik van short tail keywords. Wij hebben de 5 belangrijkste voordelen voor je opgezocht:

 

1. Subtieler te verwerken

Je kunt long tail keywords gebruiken voor SEO zonder dat dit de tekstkwaliteit wegneemt. Wanneer je een short tail keyword veel herhaalt in een tekst, dan gaat dit ten koste van de kwaliteit. Long tail keywords hoef je op de eerste plaats helemaal niet zo veel te gebruiken, maar zijn daarnaast ook een stuk minder hinderlijk. Ze vallen namelijk veel minder op, zeker in een goede SEO-tekst van minimaal 500 woorden.

 

2. Direct de juiste mensen

Door long tail keywords te gebruiken voor SEO weet je zeker dat je direct de juiste mensen te pakken hebt. Mensen die zoeken op een short tail keyword, zoals ‘fiets kopen’, weten eigenlijk nog niet wat voor fiets zij willen hebben. Zij zoeken dus naar een fiets (algemeen) en moeten nog gaan ontdekken wat zij precies willen. Dit doen zij door meerdere websites te bezoeken en daar is jouw website er misschien één van. Dit betekent natuurlijk niet dat zij daadwerkelijk de juiste fiets uiteindelijk bij jou gaan kopen. Mensen die zoeken op een long tail keyword, zoals ‘Sparta Pick Up Smart Electric damesfiets kopen’, weten wel precies wat zij willen. Zij willen dat specifieke model Sparta. Als jouw website op dit keyword in de top van Google rankt, dan weten mensen direct dat jij precies deze fiets verkoopt. De kans dat ze daadwerkelijk bij jou kopen is groter.

 

3. Dus, meer verkopen!

Dit voordeel sluit mooi aan op het vorige voordeel. Je kunt misschien wel 1.000 bezoekers krijgen op een short tail keyword en ‘maar’ 200 bezoekers op het long tail keyword. Dan lijkt de short tail variant aantrekkelijker. De kans dat mensen daadwerkelijk bij jou kopen is vele malen groter wanneer zij bij jou komen na een zoekopdracht met een long tail keyword. Uiteindelijk liggen de verkopen hoger als je long tail keywords voor SEO gebruikt dan wanneer je short tail keywords gebruikt. Aan die 1.000 bezoekers houd je dus minder verkopen over dan aan die 200 bezoekers die specifiek zoeken.

 

4. Eenvoudiger hoog ranken

Als je relatief eenvoudig hoog wilt ranken in Google dan is het goed om long tail keywords te gebruiken voor SEO. Het is makkelijker om met long tail keywords hoog te ranken dan met short tail keywords, terwijl long tail keywords je uiteindelijk meer opleveren. Je hebt wat dat betreft dus dubbel voordeel wanneer je long tail keywords gaat gebruiken voor je SEO.

 

5. Hoe vaker, hoe beter

Uiteindelijk is het zo dat je ranking in Google steeds beter wordt naar mate je meer gebruik maakt van long tail keywords voor SEO. Stel dat je een blog hebt, dan kun je dus eindeloos veel content met long tail keywords toevoegen. Hierdoor zet je je blogs gemakkelijk in om je website steeds beter te laten scoren in Google.

 

Dus? Long tail keywords gebruiken voor SEO!

Het is zeker aan te raden om long tail keywords te gebruiken voor SEO, of je nu een zakelijke website of een webwinkel hebt. Wanneer wij blogs schrijven voor bedrijven die bij ons een blogabonnement afnemen, dan zorgen wij ook altijd voor extra aandacht voor long tail keywords. Wij zijn dan ook overtuigd van de sterke werking ervan. Schrijf jij zelf je (SEO) webcontent? Dan raden we je zeker aan om (ook) long tail keywords te gebruiken voor SEO. Succes!