Mastodon is een nieuweling in de wereld van social media, maar nu al wordt er van verschillende kanten gehoord dat dit nog wel eens een grote speler zou kunnen worden. Natuurlijk kan er zeker nog niet worden gezegd dat Mastodon zich op korte termijn kan meten met Facebook, Instagram en bijvoorbeeld LinkedIn. Toch is de hoop groot, zeker bij de oprichter natuurlijk.

 

Mastodon is oorspronkelijk Duits

De nieuwe social media site Mastodon is opgericht door Eugen Rochko, een ambitieuze Duitse jongeman van 24 jaar. Deze jonge ondernemer heeft de sociale netwerken onder de loep genomen en eens bekeken wat er nu toch nog mist bij al die giganten. Ook heeft hij naar eigen zeggen de oren goed open gehouden om vast te kunnen stellen wat social media gebruikers nog te wensen hebben. Met deze factoren in het achterhoofd is de Duitse jongeman gaan ontwerpen en zo ontstond Mastodon. Het sociale netwerk kan worden gezien als een combinatie tussen Facebook en Twitter, maar wordt zeker wel aangevuld met unieke functionaliteiten.

 

Mastodon, dat klinkt bekend!

Wie denkt al eens van Mastodon gehoord te hebben heeft het zeker niet verkeerd. Het gaat dan alleen niet om een sociaal netwerk, maar om een band. In 1999 werd in de Verenigde Staten een metal / hardrock / hardcore band opgericht met de naam Mastodon. Deze band is nog altijd actief. Deze band is, verrassend genoeg, de inspiratiebron. Eugen Rochko is groot fan en wilde dan ook de naam van de band in het social media idee laten voorkomen. Uiteindelijk kreeg de nieuwe social media site gewoon dezelfde naam.

 

Succes middels crowdfunding

Het doel van Eugen Rochko was, en is nog steeds, heel helder. Zijn doel is namelijk om een sociaal netwerk op te bouwen dat vooral voor iedereen heel veilig is. Hiermee geeft hij ook aan dat het belangrijk is dat de jeugd beschermd wordt op internet. Zij zijn immers de meest actieve gebruikers van sociale netwerken, maar zijn ook het minst in staat om gevolgen van online acties in te schatten.

Om het social media kanaal op te kunnen zetten ging Rochko op zoek naar investeerders. Via crowdfunding krijgt hij een kleine duizend dollar per maand toegeschoven. Dit is meer dan voldoende, vindt de Duitse ondernemer, want hij hoeft geen winst te maken. Hij wil alleen maar een veilig sociaal netwerk realiseren. De 24-jarige lijkt zich dan ook nog niet te beseffen dat hij iets neer gaat zetten waar andere social media sites zeker interesse in zullen gaan tonen. Analisten zijn er namelijk van overtuigd dat vooral Facebook en Instagram, uiteraard van dezelfde eigenaar, interesse zullen tonen in Mastodon.

 

Wat is Mastodon precies?

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar wat is Mastodon nu eigenlijk precies? D-Write One heeft alle belangrijke facts en features voor je op een rijtje gezet, zodat je alvast een beetje kennis kunt maken met Mastodon.

 

Het logo

Mastodon heeft de mammoet als logo. De betreffende mammoet, en dus het logo, kun je bovenaan deze blogpost zien. De kans is groot dat je deze de komende tijd nog heel wat vaker gaat zien.

 

Contact maken

Je kunt op Mastodon contact leggen door mensen te volgen. Wanneer jij iemand volgt, dan betekent dit niet dat deze persoon jou ook volgt. In dit opzicht werkt het dus zoals Instagram en Twitter bijvoorbeeld en niet zoals Facebook en LinkedIn. Het contact gaat niet per definitie beide kanten op. Dit kan natuurlijk wel.

 

Posts, updates of statussen?

Geen van dat alles. Bij Mastodon plaats je zogenaamde ‘toots’, uitgesproken als ‘toets’. Je wordt in je woorden beperkt, maar niet zo beperkt als bij Twitter. Een enkele toot mag maximaal 500 karakters bevatten. Niet alleen kun je woorden gebruiken, maar je kunt ook foto’s plaatsen. Een groot voordeel is wel dat je per toot kunt bepalen wie het wel en niet mag zien. Dit is dan weer vergelijkbaar met de Facebook-functie, waarbij je per post kunt aangeven met wie je het wel of juist niet wilt delen.

 

De federated timeline

Mastodon heeft een federated timeline. Dit is de gewone tijdlijn, zoals we die ook kennen van andere sociale netwerken. In de federated timeline kun je natuurlijk de toots zien van mensen die jij volgt en je kunt hier toots zien van de instances (zie volgende alinea). Er wordt op Mastodon geen gebruik gemaakt van een algoritme en dat betekent dat alle toots gewoon op chronologische volgorde worden getoond. Er zijn geen bedrijven die tijdlijnen domineren of controleren. Bij Mastodon heb je echt volledig zelf voor het zeggen wat je ziet en wie je hier tegenkomt. Het is mogelijk om meerdere instances tegelijk te bekijken.

 

Instances en secret instances

De kleinere tijdlijn wordt een instance genoemd. Er wordt een instance gemaakt voor ieder speciaal onderwerp en elke specifieke groep. Deze kunnen vervolgens door één of meerdere personen worden beheerd. Sommige instances zijn openbaar en andere tijdlijnen staan afgeschermd. Dit zijn de zogenaamde secret instances, of de geheime tijdlijnen. Ook hier zien we Facebook een beetje in terug. Je kunt het beheer van geheime groepen verzoeken om toelating.

 

Een helder beleid

Opvallend is wel dat Mastodon belooft om écht te zorgen voor een goede online veiligheid. Er is voortdurend een team actief om toots te controleren. Wanneer er te veel reclame wordt gemaakt, als iemand kwetsende berichten plaatst of bijvoorbeeld wanneer er dreigende taal wordt gesignaleerd, dan wordt de betreffende toot direct verwijderd. Ook zullen mensen die zich niet gedragen zonder pardon worden verwijderd van het sociale netwerk. Hiermee wil Mastodon laten zien dat het écht een ‘gezonde’ en veilige online omgeving is voor de jeugd.

 

Eigen servers van Mastodon

Mastodon is echt een compleet nieuw sociaal netwerk en er staan geen andere sociale netwerken mee in verbinding. Het sociale netwerk is dus in eigen beheer en heeft eigen servers. Dit brengt direct wel een nadeel mee voor dit open source social media platform, want de server is nu al overbelast. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat het sociale netwerk direct internationaal is gelanceerd. Blijkbaar is de interesse nu al groot. Hierdoor krijg je bij het openen van de site een melding te zien dat je je tijdelijk niet kunt aanmelden.

 

Mastodon is niet voor ondernemingen

Mastodon is in eerste instantie echt gericht op het jongere publiek dat geen interesse heeft in bedrijven en bedrijfspromoties op de tijdlijn. Er is dan ook geen optie om een bedrijfsprofiel aan te maken. Natuurlijk zou dit zomaar kunnen veranderen als het sociale netwerk erg groot wordt of als het wordt benaderd door een andere grote speler in de wereld van social media. Wij zijn heel benieuwd!