Millennials: wat gebeurt er als zij moeten kiezen?

Millennials zijn nog altijd het meest in trek bij bedrijven. Het gaat om de generatie geboren tussen 1980 en 2000, grofweg. Recruiters jágen echt op millennials, maar er wordt zelden goed ingespeeld op de wensen van millennials zelf. Eén partij, namelijk het Amerikaanse 9GAG, besloot om eens uit te zoeken wat millennials nu eigenlijk willen in het leven. Als bedrijven hier beter bekend mee zouden zijn, dan zouden zij hier beter op in kunnen spelen.

 

De Millennial Black Paper

9GAG voerde een simpel en kort onderzoek uit, maar zorgde er wel voor dat het onderzoek internationaal werd uitgevoerd. Er deden 134.694 millennials uit 194 verschillende landen mee aan het onderzoek. De millennials werd gevraagd steeds een keuze te maken uit twee stellingen. Met deze antwoorden werd uiteindelijk de Millennial Black Paper opgesteld. Hieronder vind je de resultaten.

 

Millennials en gaming

Veel millennials zijn dol op gamen. Wat zouden zij doen als zij alleen maar hun favoriete game mogen spelen voor een half jaar of juist alle games mogen spelen in deze 6 maanden, behalve hun favoriete game?

  • 32% gaat voor 6 maanden lang uitsluitend het favoriete spel spelen
  • 68% gaat voor alle spellen spelen, behalve het favoriete spel, voor de duur van 6 maanden

Van de millennials die kozen voor het uitsluitend spelen van het favoriete spel was het grootste deel man. Vrouwen hechten dus minder waarde aan het spelen van hun favoriete game en houden van meer variatie.

 

Stemmen of social media?

Millennials staan erom bekend dat zij een sterke mening hebben. Laten zij deze mening nu liever horen op social media of gaan zij toch liever stemmen?

  • 67% verliest liever het recht om de mening te uiten op social media om te kunnen blijven stemmen
  • 33% gaat liever nooit meer stemmen om wel de mening op social media te kunnen blijven uiten

Het is dus belangrijker om de stem te laten gelden in de stemhokjes dan op social media. De jongere millennials kozen vaker voor het verliezen van het stemrecht.

 

Millennials en hun selfies

Millennials zijn veel met de hersenen bezig, maar zijn zij ook bezig met hun uiterlijk? Hoeveel waarde hechten zij aan hun selfies bijvoorbeeld als zij moeten kiezen tussen hun geld en hun selfies?

  • 2% kiest ervoor om al het geld en waardevolle eigendommen te verliezen om selfies te kunnen behouden
  • 98% houdt liever het geld en de waardevolle eigendommen en verwijdert alle selfies die ooit zijn gemaakt

Het verbaast ons eerlijk gezegd wel een beetje dat er toch nog bijna 2.700 millennials kiezen voor het houden van de selfies als ze in ruil daarvoor al hun geld en waardevolle bezittingen moeten inleveren. Er zijn dus zeker wel millennials die heel veel waarde hechten aan hun uiterlijk en hun beste selfies.

 

Intelligentie of roem?

Millennials hechten veel waarde aan hun intelligentie, maar blijft dit ook zo als zij hier nooit om gewaardeerd worden? Zouden zij dan niet liever kiezen voor een gemiddelde intelligentie en alle roem en bewondering van de hele wereld?

  • 63% wil de intelligentie behouden, ook als zij hier niet om gewaardeerd zullen worden
  • 37% levert de intelligentie in om door iedereen bewonderd te worden

Zeker de Amerikanen hechten veel waarde aan de intelligentie. Van de ondervraagde Amerikanen kozen 7 op de 10 personen voor het behouden van de intelligentie en het opgeven van waardering.

 

Millennials en (online) vrienden

Millennials léven soms bijna online, alsof daarbuiten geen wereld meer bestaat. Hoe zit het dan met vriendschappen? Als zij zouden moeten kiezen, kiezen zij dan voor 10 nieuwe vrienden in het echte leven of voor 10.000 nieuwe vrienden op social media?

  • 95% kiest voor de 10 nieuwe vrienden in het echte leven
  • 5% gaat toch voor de 10.000 nieuwe social media vrienden

Millennials in Singapore en Maleisië kozen vaker dan gemiddeld voor de 10.000 vrienden op social media. De Nederlandse millennials kozen vaker voor de echte vrienden dan gemiddeld.

 

Seks of internet?

Een lastige: seks of internet. Hoeveel waarde geeft de millennial aan de bedmomentjes als zij moeten kiezen tussen vrijpartijen en internetgebruik? De meningen zijn hier sterk verdeeld.

  • 43% geeft seks op om internet te kunnen behouden
  • 57% geeft internet op om actief te kunnen blijven in de slaapkamer

De jongere millennials vonden het makkelijker om seks op te geven en van alle millennials die seks op zouden geven was het grootste deel vrouw.

 

Carrière mogelijkheden

Er werden twee keuzes voorgelegd die met de carrière te maken hebben. Kiezen millennials liever voor een vaste baan voor 3 jaar of gaan zij voor een veelbelovende startup?

  • 29% kiest voor een 9 tot 5 baan voor de komende 3 jaar
  • 71% gaat toch voor een veelbelovende startup en is vastberaden het tot een succes te maken

Waar gaan zij voor wanneer zij moeten kiezen tussen makkelijk werk in loondienst of keihard werken voor zichzelf? Hier zijn de meningen meer verdeeld.

  • 47% gaat dan liever voor een makkelijke baan bij een werkgever
  • 53% kiest voor het keihard werken voor een eigen onderneming

De vrouwen kozen vaker voor wat meer zekerheid met een kantoorbaan bij een werkgever. Toch is duidelijk dat een millennial veel uitdaging nodig heeft en het over het algemeen ook niet erg vindt om hier heel hard voor te moeten werken.

 

Wat vind ik?

Zelf ben ik, Marensa, ook een millennial. Voor een aardig deel kan ik meegaan in de keuzes van de millennials, maar hier en daar wijk ik ook zeker af. Hieronder vind je mijn antwoorden:

 

  • Ik speel liever 6 maanden lang uitsluitend mijn favoriete spel
  • Stemmen laat ik liever aan anderen over. Ik uit liever mijn mening op social media
  • Ik zou al mijn selfies direct verwijderen om mijn eigendommen te behouden
  • Mijn intelligentie gaat altijd voor de waardering van anderen
  • 10 nieuwe echte vrienden vind ik belangrijker dan 10.000 online vrienden
  • Seks geef ik zonder twijfel op om internet te behouden
  • Een startup is veel interessanter dan de gemiddelde 9 tot 5 baan
  • Ik werk liever mijn ‘ass off’ voor mijn eigen bedrijf dan voor een werkgever

 

Ik ben dus geen typische millennial, maar close is het wel. Hier moet natuurlijk ook wel bij gezegd worden dat ik behoor tot de oudere millennials (pijnlijk!). Toch, uiteindelijk blijven ze wel eigenaardig, die millennials 😉