Social media risico’s voor bedrijven en medewerkers

Social media risico’s zijn dagelijks aanwezig. Gelukkig zijn de meeste mensen zich hier goed bewust van. Toch blijven we ons wel om bepaalde zaken zorgen maken als het gaat om de sociale netwerken. Bedrijven gebruiken de netwerken voor verkeerde doeleinden, soms onbewust, en krijgen zo met grotere social media risico’s te maken dan zij zouden willen. Ook werknemers van bedrijven maken zich met regelmaat zorgen.

 

Wat zeggen de statistieken over social media risico’s?

Een Amerikaans onderzoeksbureau deed onderzoek naar social media risico’s voor bedrijven én de medewerkers van deze bedrijven. Waar krijgen bedrijven mee te maken en waar zijn de werknemers eigenlijk bang voor? Hieronder vind je een overzicht van de 5 belangrijkste social media risico’s, inclusief de resultaten van dit onderzoek.

 

1. Ontslagen door social media posts

Eén van de belangrijkste social media risico’s waar medewerkers mee te maken krijgen is het krijgen van ontslag door de sociale netwerken. Zonder dat zij het weten worden de posts met regelmaat gecontroleerd. Maar liefst 1 op de 5 bedrijven controleert de medewerkers regelmatig op posts over het werk.

 

2. Kostenpost voor bedrijven

We stappen direct over naar het grootste social media risico voor bedrijven. Dit is namelijk de enorme kostenpost. Amerikaanse bedrijven verliezen jaarlijks gemiddeld 65.000 dollar door medewerkers die tijdens werktijd socializen op social media. Het is zo dat 3 op de 5 medewerkers de sociale netwerken minimaal 30 minuten per dag privé gebruiken tijdens werktijd.

 

3. Angst voor identiteitsfraude

Er bestaat een behoorlijke angst voor identiteitsfraude. Het is dan ook één van de grootste social media risico’s. Het houdt mensen niet tegen om de sociale netwerken te gebruiken, maar het is wel iets waar mensen zich vrij vaak bewust van zijn. Volgens het onderzoek zijn mensen het meest bang voor identiteitsfraude op Facebook. Het gaat om 51 procent van de ondervraagden. Iets minder dan 1/3 van de Twitter gebruikers is bang voor identiteitsfraude.

 

4. Bedrijfsinformatie delen via social media

Zoals we eerder aan hebben gegeven checkt 1 op de 5 bedrijven de social media accounts van medewerkers regelmatig. Dit mag eigenlijk niet, maar er is natuurlijk bijzonder weinig controle op. Bedrijven die de accounts van medewerkers met regelmaat controleren op posts zien vaker zaken die zij niet zouden willen zien op social media. Het delen van te veel bedrijfsinformatie via de sociale netwerken is een belangrijk social media risico voor bedrijven. Maar liefst 73 procent van de medewerkers deelt te veel informatie en hiervan doet 17 procent dit via Twitter.

 

5. Ontslagen door social media gebruik

Eerder al noemden we het social media risico om ontslagen te worden door posts die worden geplaatst. Er is nog een risico waar medewerkers mee te maken hebben. Er vallen namelijk ook ontslagen door het gebruik van social media tijdens werktijd. Het kost de bedrijven veel geld. Toch geeft niet ieder bedrijf duidelijk aan dat privé social media gebruik niet gewenst is. Precies 25 procent van de bedrijven verbiedt de medewerkers om privé sociale netwerken te gebruiken tijdens werktijd. Daarnaast geeft 26 procent van de bedrijven uitsluitend bepaalde medewerkers toestemming om social media te gebruiken tijdens werktijd. Een kleine 7 procent van de bedrijven geeft aan wel eens iemand te hebben ontslagen wegens (te veel) privé social media gebruik op het werk.

 

Welke social media risico’s ervaar jij?

Volgens het Amerikaanse onderzoek zijn dit de 5 belangrijkste social media risico’s waar bedrijven en medewerkers mee te maken hebben. In Nederland zijn deze risico’s uiteraard ook aanwezig, in meer of mindere mate. Welke social media risico’s ervaar jij?