Website background kleuren: de psychologische invloed

Website background kleuren spelen een grotere rol dan je misschien zou denken. Het is namelijk zo dat kleuren een bepaalde psychologische invloed hebben. Natuurlijk is het zo dat je op de eerste plaats kijkt naar de kleuren die het best passen bij jouw specifieke branche, product of dienst. Laten we eerlijk zijn, voor een babywinkel gebruik je geen zwart en voor een online rockstore gebruik je over het algemeen geen roze. Je hebt zelf vaak al een idee van de kleuren die goed bij jou, bij je doelgroep en bij je zakelijke website passen. Toch is het ook goed om eens te kijken naar de psychologische invloed van de kleuren die je gebruikt in je website background. Bezoekers worden namelijk door deze kleuren beïnvloed, tot op zekere hoogte natuurlijk.

Aandacht voor je website background kleuren

De website background kleuren zijn de basis van je website. Deze kleuren, of misschien maar één kleur, staan voortdurend centraal. Wanneer je op de website van D-Write One kijkt, dan zie je dat wij veel gebruik maken van blauwtinten. Ook wij hebben onze website background kleuren bewust gekozen, al geven we toe dat we het ook gewoon een heel mooie kleur vinden. Dit is immers ook belangrijk. Wil jij binnenkort een zakelijke website gaan maken? Besteed dan de juiste aandacht aan de website background kleuren om je doelgroep optimaal aan te spreken en direct een heldere boodschap aan deze targetgroep over te brengen. Wij geven je een overzicht van de psychologische invloed van de meest voorkomende website background kleuren.

Blauw

Van alle kleuren is blauw de intellectuele van het stel. Deze kleur heeft een groot effect op het mentale vlak en wordt geassocieerd met koelte, logica en (hier komt het natuurlijk) communicatie! Wanneer je gebruik maakt van blauwtinten in je website background kleuren, dan staat jouw website voor oprechtheid, loyaliteit, doeltreffendheid en betrouwbaarheid. Lichtblauw stimuleert het concentratievermogen en donkerblauw verbetert het helder denken.

Groen

Groen is een kleur die veel gezien wordt op spirituele websites en websites met coaching en lifestyle als onderwerp. Dit is niet zonder reden. Groen staat namelijk voor evenwicht en balans. Daarnaast wordt het ook in verband gebracht met gezondheid en herstel, verfrissing, vrede en uiteraard ook duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Wanneer je groen gebruikt in de achtergrond van je website, dan kies je voor de kleur die het makkelijkst kan worden verwerkt door de ogen van je doelgroep. Daarnaast geef je de bezoekers een positief gevoel mee.

Oranje

Deze kleur heeft vooral invloed op de fysieke toestand. Het geeft een gevoel van comfort en behaaglijkheid. De kleur wordt gezien als warm en krachtig. We zien deze kleur veel terug bij bijvoorbeeld reisorganisaties. Ook dit is niet zomaar. Het is namelijk zo dat oranje een gevoel van plezier overbrengt en dit is precies wat vakantieaanbieders willen uitstralen. Natuurlijk is oranje ook een uitstekende keuze als jij een oer-Hollands product op de markt brengt. Tot slot wordt oranje geassocieerd met veiligheid en geborgenheid.

Rood

Rood is dé kleur die aanmoedigt tot actie. Het is een sterke kleur die een grote invloed heeft op het lichaam. Rood waarschuwt, rood geeft energie en rood laat het hart letterlijk sneller kloppen. Het is de kleur van tegenstellingen. Zo koppelen we rood aan passie en liefde, maar ook aan gevaar. Dit zorgt ervoor dat rood een sterke kleur is die staat voor opwinding, moed en energie.

Wit

Wanneer we iemand in een wit pak zien rondlopen, dan denken we direct dat deze persoon in de zorg werkt. Dit hoeft niet zo te zijn, maar dit is wel het eerste dat wij doorkrijgen van onze hersenen. Hieruit blijkt ook direct de sterke psychologische invloed van kleuren. Wanneer je veel wit gebruikt op je zakelijke website, dan straal je eenvoud en helderheid uit. De kleur wordt gezien als efficiënt en verfijnd, neutraal en ‘schoon’.

Grijs

Grijs is een kleur die je het best alleen op je zakelijke website kunt gebruiken wanneer dit de beste keuze is in combinatie met je branche. Het is bijvoorbeeld een goede kleur voor een zakelijke website van een ijzerhandelaar. Wanneer grijs niet direct gekoppeld wordt aan het onderwerp van je website, dan is het niet aan te raden om de kleur te gebruiken op je website. Het gebruik van veel grijstinten in je website background kleuren kan een remmend, deprimerend en demotiverend effect hebben.

Zwart

Zwart is niet voor elke zakelijke website de beste keuze, maar voor sommige websites bestaat er geen betere kleur. Deze kleur straalt efficiëntie uit en staat voor wijsheid, veiligheid en helderheid. Het is een kleur die zowel zwaarte en ernst als energie en kracht uitstraalt. Het is dan ook een kleur die echt goed moet passen bij je bedrijf en bij je doelgroep om het niet tegen je te laten werken.

Roze

Ook roze is een kleur die het best alleen gebruikt kan worden wanneer dit echt iets voor je branche doet. Babywinkels maken bijvoorbeeld veel gebruik van deze kleur, veelal in combinatie met blauw natuurlijk, en dan is het effect juist. Roze staat namelijk voor liefde en voor voeden. Het fysieke effect van de kleur is kalmerend en rustgevend, waardoor het een kleur is die niet aanmoedigt om actie te ondernemen. Hierdoor is roze niet aan te raden om te gebruiken in je website background kleuren, tenzij het echt voor je zaak spreekt.

Bruin

Bruin wordt vaak gecombineerd met groen voor de natuurlijke uitstraling van een zakelijke website. De kleur staat voor aarde, maar ook voor betrouwbaarheid, eerlijkheid en hulpvaardigheid. Ook deze kleur straalt rust uit naar de bezoeker van een zakelijke website, waardoor het belangrijk is dat de kleur bewust gekozen wordt voor de doelgroep.

Paars

Paars heeft een positief effect op het denkproces en op de spiritualiteit. Daarnaast wordt de kleur geassocieerd met luxe, kwaliteit en eerlijkheid. Het is belangrijk om te weten dat paars het best met mate gebruikt kan worden in de website background kleuren. Wanneer de kleur in te grote mate aanwezig is, dan kan dit zorgen voor wispelturigheid en besluiteloosheid.

Geel

Tot slot hebben we de kleur geel. Deze zien we niet erg vaak terug in website background kleuren. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de kleur vaak in verband wordt gebracht met jaloezie. Toch heeft deze kleur ook heel positieve effecten op bezoekers van de website. Het is een psychologisch krachtige kleur die een gevoel van optimisme overbrengt. Daarnaast staat geel voor vriendelijkheid, zelfvertrouwen, zelfrespect en een creatieve geest. Ook voor deze kleur geldt dat deze niet moet overheersen. Wanneer er veel geel aanwezig is op de website, dan kan dit juist zorgen voor een gevoel van bezorgdheid en onrust.

Je website vullen met tekst

Heb je de juiste website background kleuren gekozen voor je nieuwe zakelijke website? Dan is het tijd om ook te gaan zorgen voor effectieve content. Het is goed om content te schrijven die de zoekmachines aanspreekt, maar het is nog belangrijker om content te schrijven die jouw doelgroep aanspreekt. Wil je hiervoor een professional inschakelen? Wij zetten onze creativiteit graag in om jouw zakelijke website te voorzien van optimaal effectieve content. Meer weten? Neem dan contact met ons op.